رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی

۷ مطلب در مهر ۱۳۸۵ ثبت شده است

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه خود که با حضور برخی از سینما گران برگزار شد، به سخنان و انتقادات این بخش از هنرمندان کشوردرباره‌ی گزارش تحقیق و تفحص مجلس از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز سفر برخی از اعضای این کمیسیون به کیش پرداخت.

سعید ابوطالب با اشاره به جلسه‌ی کمیسیون فرهنگی مجلس، به حضور چند تن از کارگردانان سینما و نیز معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه اشاره کرد و گفت: آنچه در مورد تحقیق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدس می‌زدیم، دیروز با حضور کارگردانان سینمایی به قطعیت رسید.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار داشت: در این جلسه مشخص شد که در گزارش تحقیق و تفحص از روش علمی استفاده نشده، با این استدلال که اگر قرار است در این حوزه تحقیق و تفحص صورت گیرد، باید صدها فیلمی که در این دوره و حوزه ساخته شده مورد بازنگری قرار گیرد و فیلم‌نامه‌های آن خوانده و نیز با اهالی سینما و مسوولان سینمایی سابق گفت‌وگو انجام شود.

به گفته‌ی وی، در جلسه‌ی دیروز کمیسیون فرهنگی مشخص شد که در این مورد حتی با یک نفر از اهالی سینما نیز حرفی زده نشده و بلکه ظاهرا چند مقاله و گزارش که افرادی در قدیم برای اهداف دیگری تهیه کرده بودند، مبنای گزارش قرار گرفته است.

ابوطالب با بیان اینکه در این جلسه مشخص شد که تحقیق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکردی اثباتی نداشته است، گفت: من در آن جلسه به اهالی سینما گفتم و اکنون تأکید می‌کنم که بابت این تحقیق و تفحص از اهالی سینما عذرخواهی می‌کنم، چون معتقدم که بخشی از سینما که متعلق به سینمای بعد از انقلاب است به آرمانهای انقلاب، امام و اسلام پایبند بوده و هست و در فضایی غیرهمراه، همواره جهت تعالی سینما تلاش کرده است.

به اعتقاد این عضو کمیسیون فرهنگی در همه‌ی سالها نه تنها از این بدنه‌ی سینمای متعهد تقدیر نشده، بلکه هرکس آمده همه‌ی سینما را با یک چوب رانده است.

وی افزود: گزارش تحقیق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جریانی که ابتذال در سینما زیر سر آنهاست و عواملی که در سینمای مبتذل سودهای کلان کرده‌اند، منتفع بوده است.

ابوطالب با بیان اینکه این گزارش همه مجلس را در مقابل همه سینما قرار داد، اظهار داشت: تا کنون هم مجلس و هم سینمای متعهد ما در یک جبهه مشترک بودند، یعنی همه حرف از طرد و مبارزه با سینمای مبتذل می‌زدند، ولی وقتی این اتفاق افتاد، سینمای مبتذل موفق شد که مجلس را در برابر همه سینما قرار دهد.

وی جلسه روز گذشته کمیسیون متبوعش را به نوعی دلجویی از هنرمندان سینما دانست و با تاکید بر ضرورت حمایت از سینمای متعهد چه در عمل و چه به لحاظ قانونی و بودجه‌ای، به بحث مطرح در همین جلسه در خصوص سفر کیش تعدادی از اعضای کمیسیون فرهنگی اشاره کرد و گفت: یکی از نتایج جلسه دیروز کمیسیون این بود که مشخص شد سازمان میراث فرهنگی قصد تخریب مجلس را داشته است.

به گزارش ایرنا:

شورای عالی نظارت بر رادیو تلویزیونهای ترکیه برای کاهش کنترل خود بر شبکه‌های تلویزیونی با تاسیس نوعی نظام نظارت، با نظارت نماینده تماشاگران به برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی موافقت کرد.

به نوشته شماره دوشنبه روزنامه "رادیکال" با اجرای این نظام که در حقیقت نوعی نظام "خود کنترلی" شبکه‌های تلویزیونی محسوب می‌شود، کنترل شورای عالی نظارت بر رادیو تلویزیونهای ترکیه بر نحوه فعالیت و پخش برنامه‌های مختلف شبکه‌های تلویزیونی کاهش می‌یابد.

"نوری چلاق اوغلو" رییس بنیاد پخش برنامه‌های تلویزیونی ترکیه با اعلام این که ساختار "نماینده تماشاگران" ضرورتی برای پخش برنامه‌های مسئولانه تلویزیونی است، گفت: "این ساختار در عین حال به عنوان ساختاری برای تعیین میزان رضایت تماشاگران شبکه‌های تلویزیونی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت."
به گفته چلاق اوغلو، شبکه‌های تلویزیونی افراد با تجربه، معتمد، معتبر و محبوب را به عنوان اعضای ساختار نماینده تماشاگران انتخاب خواهند کرد و بیندگان با نامه، پستهای الکترونیکی و نیز تلفن دیدگاه‌های خود در مورد برنامه‌های مختلف تلویزیونی را به این ساختار اعلام کرده و اعضای این ساختار در این موارد اعلام نظر خواهند کرد و در صورت لزوم به شبکه‌های تلویزیونی اخطار خواهند داد و در مرحله بعد موضوع را به اطلاع شورای عالی نظارت بر رادیو تلویزیونها خواهند رساند.

"زاهد آکمان" رییس شورای عالی نظارت بر رادیو تلویزیونهای ترکیه با اشاره به اهمیت تشکیل این ساختار گفت: "با تشکیل این ساختار، نظارت مردمی بر فعالیت برنامه‌های تلویزیونی و نیز خود شبکه‌ها بر این برنامه‌ها افزایش یافته و این شورا از وضعیت تنها نظارت‌کننده بر فعالیتهای شبکه -های تلویزیونی خارج خواهد شد."
وی با اعلام این که با فعالیت این ساختار از حملات در مورد ساختار غیردمکراتیک شورای عالی نظارت بر فعالیتهای رادیو تلویزیونهای ترکیه کاسته خواهد شد، گفت: "موافقت شورای نظارت با تشکیل چنین ساختاری، در واقع موافقت با نظارت مردمی بر فعالیت شبکه‌های تلویزیونی است." اجازه تاسیس و پخش برنامه‌های رادیو تلویزیونی در سطح ترکیه در اختیار شورای عالی نظارت بر رادیو و تلویزیون است.

این شورا یک سازمان غیر دولتی است و با تخصیص فرکانس، بر فعالیت شبکه - های رادیو و تلویزیون‌های خصوصی نطارت می‌کند.

نحوه فعالیت رادیو و تلویزیونهای ترکیه در اساسنامه این شورا تعیین شده و متخلفین تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

احکام این شورا برای تعطیل یا مجازات شبکه‌های تلویزیونی، در بسیاری موارد غیردمکراتیک ارزیابی شده و حملات بسیاری را متوجه این شورا کرده است.

به گزارش ایرنا:
هیات انتخاب فیلم ایرانی مراسم اسکار، فیلم "کافه ترانزیت" ساخته "کامبوزیا پرتوی" را به عنوان نماینده سینمای ایران برای حضور در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) معرفی کرد.

هیات انتخاب فیلم ایرانی مراسم اسکار در بیانیه‌ای که روز شنبه به ایرنا ارسال شد،اعلام کرد که‌این هیات درجلسات متعدد، با بررسی همه جوانب در خصوص فیلم‌های اکران شده در سالنهای سینمایی کشور از ‪ ۹‬مهرماه ‪ ۸۴‬تاهشتم مهرماه امسال به یک فهرست چهار عنوانی متشکل از فیلم‌های "چهارشنبه سوری"، "کافه ترانزیت"، "به آهستگی" و "یک بوس کوچولو" رسید.

"رویا تمیوریان"، "مجید مجیدی"، "محمدرضا هنرمند"، "محمدرضا سکوت"، "رضا درستکار"، "مرتضی شایسته"، "امیراسفندیاری" و "سیروس الوند" اعضای هیات انتخاب فیلم ایرانی مراسم اسکار هستند.

بیانیه هیات انتخاب فیلم ایرانی مراسم اسکار اضافه کرد: این هیات با تمرکز روی دو فیلم کافه ترانزیت و چهارشنبه سوری در نهایت فیلم کافه ترانزیت را مناسب‌ترین گزینه جهت نمایندگی سینمای ایران در مراسم اسکار سال ‪ ۲۰۰۷‬تشخیص داد.

به گزارش ایرنا:

نتایج یک تحقیق در آمریکا حاکی از آن است که نسخه‌برداری و فروش غیر قانونی فیلم‌های سینمایی، سالانه دست کم ‪ ۲۰‬میلیارد دلار به صنایع این کشور زیان وارد می‌کند.

به گزارش روز شنبه پایگاه اینترنتی روزنامه "واشنگتن تایمز"، این تحقیق که با عنوان "هزینه واقعی نسخه‌برداری تقلبی فیلم‌ها بر اقتصاد آمریکا"، منتشر شده است، نشان می‌دهد که صنایع آمریکا به طور کلی سالانه ‪۲۰‬ میلیارد و ‪ ۵۰۰‬میلیون دلار از این بابت زیان می‌بینند.

این اقدام همچنین سالانه ‪ ۵/۵‬میلیارد دلار از دستمزد کارگران این کشور می‌کاهد، به طوری که درصورت انجام نشدن این فعالیت‌های تقلبی، سالانه ‪۱۴۱‬ هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.

جعل و تقلب فیلمهای سینمایی در آمریکا همچنین سالانه ‪ ۸۳۷‬میلیون دلار از محل ازدست رفتن درآمد مالیاتی زیان می‌رساند.

این تحقیق نشان می‌دهد که زیان این تقلب‌ها تنها به خود صنعت سینما نمی‌رسد، بلکه گروههای تجاری فعال در زمینه تبلیغاتی، خرده‌فروشان محصولات سینمایی و حتی کشاورزان تولیدکننده ذرت که تنقلات مصرفی در سالنهای سینما را تامین می‌کنند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بخش مهمی از این زیانها خارج از صنعت فیلمسازی است ،به طوری‌که از ‪۵/۵‬ میلیارد دلار خسارت ناشی از ازبین رفتن درآمدها، ‪ ۳/۶‬میلیارد دلار آن خارج از صنعت فیلم‌سازی است. همچنین دو سوم فرصتهای شغلی از دست رفته نیز خارج از این صنعت است.

این تحقیق ازسوی موسسه "نوآوری در سیاست‌ها برای آزادی فناوری" انجام شده است.

"بارتلت کلیلند" مدیر این موسسه خاطرنشان کرد: هر چند صنعت فیلم‌سازی به دلیل جعل و تقلب در نسخه‌برداری زیان می‌بیند، اما زیان بزرگتر به شهروندان آمریکایی وارد می‌شود."
"دن گلیکمن" رییس انجمن سینمایی "موشن پیکچرز" آمریکا گفت: همه می دانیم که تقلب، نسخه‌برداری و فروش غیرقانونی فیلمها موجب زیان به صنعت سینما می‌شود.

وی افزود: این تحقیق برای اولین بار نشان می‌دهد که نسخه‌برداری تقلبی از فیلم‌ها نه تنها به صنعت سینما لطمه می‌زند، بلکه تاثیر منفی بر اقتصاد درون و بیرون از صنعت سینما دارد.

مقام معظم رهبری در سال 79 در دیدار مدیران و هنرمندان دفاع مقدس راجع  به سیاستگذاری و محصولات هنری تولیدی در باب دفاع مقدس مطالب مهمی را بیان فرمودند که لازم است بار دیگر مروری بر این بیانات داشته باشیم و عملکرد خود را در این چارچوب بسنجیم:


...امروز ما مى‏بینیم وقتى که راجع به دفاع مقدّس و جنگ هشت ساله و این عظمت مطلقى که ملت ایران آفرید، صحبت مى‏شود ( که مهمترین موضوع هنرى است و یک هنرمند درباره این‏گونه شکوه‏هاى ملى، خوب مى‏تواند قلمفرسایى یا میداندارى کند) بعضى از آثار در گوشه‏وکنار پیدا مى‏شود که نه فقط عظمت را نمى‏بینند؛ مى‏گردند یک نقطه ضعفى، یا واقعى، یا حتى پندارى، پیدا مى‏کنند و آن را مورد مداقّه قرار مى‏دهند! هدف از این کارها چیست؟ چرا باید ما این فرآورده‏ى عظیم ملت ایران را ندیده بگیریم؟! این خدمت به ملت ایران است که در تهاجمى که به مرزهاى او، به شخصیت او، به عزّت او، به تاریخ او، به هویّت ملى او شده است (این‏گونه مردانه ایستاده و این‏طور شجاعانه دفاع کرده) ما بیاییم آن را زیر سؤال ببریم؛ آن هم با زبان هنر؟! این کارها را مى‏کنند. اینها به نظر من تصادفى هم نیست؛ یعنى نمى‏شود گفت حالا یک هنرمند به این فکر افتاده که مى‏شود این گونه عمل کرد؛ نه. به نظر من غیرعادى مى‏آید. البته تقصیر از مسؤولان و سردمداران مسائل هنرى و فرهنگى کشور است؛ آنها هم باید سازماندهى کنند؛ باید کار کنند...

برداشت از رجانیوز

به گزارش رجانیوز

راه اندازی یک شبکه ماهواره ای جدید ضد انقلاب با هدف پخش موضوعات سیاسی- اجتماعی علیه نظام ایران در دستور کار یک بهایی قرار گرفته است. گزارشهای رسیده حاکی است، شبکه "نیلی. تی. وی" توسط یک بهایی به نام ....تاسیس و قرار است تاهفته آتی فعالیت خود در امارات را آغاز کند. هم اکنون کارهای مربوط به تولید محصولات این شبکه در حال انجام است و سفارشهایی نیز از سوی دست اندرکاران شبکه فوق به برخی افراد داده شده است. دراین ارتباط یکی از مجریان اسبق تلویزیون نیز قرارداد همکاری را با دست اندرکاران این شبکه منعقد ساخته و مدتی است همراه با خانواده اش ضمن اقامت در دبی و قبرس کارهای محوله رادر خصوص جذب اگهی واسپانسر برعهده گرفته است. از واکنش دولت امارات متحده عربی در این خصوص خبری در دست نیست.

ماه رمضان دری است از درهای بهشت.

خوشا به سعادت آنان که این غنیمت را درک می کنند و قدر میدانند.

درک ماه رمضان و شبهای قدر گوارای وجودتان باد.