رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی

رهبر معظم انقلاب فرموده‎اند: «اگر با فقر و فساد و تبعیض در کشور مبارزه شود، اصلاحات به معنای حقیقی (اصلاحات انقلابی و اسلامی) تحقق پیدا خواهد کرد. مشکلات ما از این سه پایة شوم و از این سه عنصر مخرب است.» در همین راستا بسیج اداری، کارگری و اصناف به عنوان یک نهاد مؤثر و فراگیر با توجه به نقش حساس خود در سه حیطه مزبور ”باید تلاش برای رفع این معضلات مهم و اساسی یعنی فقر و فساد و تبعیض“ را به عنوان بخش مهم و قابل توجه برنامه خود، در نظر گرفته، برای رسیدن به جامعة عاری از این سه معضل تلاش کند. به طور قطع حرکت در این مسیر نیازمند ”بررسی و شناخت زیربنایی عوامل پیدایی معضلات مزبور“ و ”انجام پژوهش لازم برای به دست آوردن راهکارهای عملی آن“ خواهد بود.

سه آسیب محوری فقر، فساد و تبعیض، خود از بزرگترین معضلات جامعه به شمار می‎آید و دامنة وسیعی را به خود اختصاص می‎دهد. اقشار اجتماعی اداری، کارگری و اصناف به عنوان یکی از دامنه‎های گستردة ایجاد، ظهور و گسترش آن بسیار قابل تأمل است. چرا که با تحقیق در این زمینه ”نقش دولت، بازاریان و کارگران را در به وجود آمدن این معضلات“ و نیز ”آسیب پذیری ایشان از آن“ غیر قابل انکار به نمایش در خواهد آمد.

برای برنامه‎ریزی صحیح در جهت رفع معضلات فقر، فساد و تبعیض نیازمند انسجام‎دهی، ژرف‎نگری، جامع‎نگری و بررسی مو شکافانه خواهیم بود که لزوماً برنامه‎ریزان و مجریان مربوطه را وامی‏‎دارد تا هر چه بیشتر نسبت به شناخت این آسیب‎ها همت گمارند.

لذا برای آشنایی بیشتر با سه موضوع فقر، فساد و تبعیض در حد گنجایش این مطلب، به بیان تعاریف و مصادیقی از این سه معضل پرداخته می‎شود:

الف) فقر:

فقیر به کسی اطلاق می‎شود که درآمد وی از منابع مختلف برای تمام یا برخی از نیازهای ضروری مانند: خوراک، مسکن، پوشاک، بهداشت و درمان، و آموزش‎و پروش کافی نباشد.[1] اما این همه تعریف فقر نیست چون اگر چه شرع مقدس فقیر را مستحق دریافت زکات برمی‎شمارد، اما افرادی را که توان کارکردن و کسب درآمد دارند اما به سبب تنبلی و سستی کار نمی‎کنند فقیر نمی‎شمارد و پرداخت زکات به آنها را جایزه نمی‎داند. بنابراین می‎توان فقر را به سه دسته معنا کرد: 

فقر مطلق:

کارشناسان برای تعیین آمار فقیران از شاخص ”خط فقر“ استفاده می‎کنند. این عبارت به معنای سطح معینی از درآ‎مد در جامعه برای افراد است که با آن بتوانند نیازهای اساسی زندگی‎شان را تأمین کنند. بنابراین کسانی که درآمد آنها از این شاخص پایین‎تر باشد اصطلاحاً ”زیر خط فقر“ شمرده می‎شوند و به آنان ”فقیر مطلق“ می‎گویند. برخی از معلولان، سالخوردگان، بیماران روانی، خانواده‎های بی‎سرپرست و خانواده‎های که سرپرست آنها نفقه و حقوق واجب‎شان را نمی‎پردازد، در این دسته قرار می‎گیرند. طبق آمارهای ارائه شده در سال 1378 فقط 4.400.000 از این افراد تحت پوشش ”کمیته امام خمینی (ره)“ و ”سازمان بهزیستی“ قرار داشته‎اند.

2-  فقر نسبی:

گروهی از مردم اگر چه می‎توانند نیازهای اولیه زندگی خود را تأمین کنند، اما برای رفع بسیاری از نیازهای زندگی خود با مشکل مواجه‎اند. این گروه از مردم اصطلاحاً به ”فقر نسبی“ دچار هستند و آنها را به عنوان گروه‎های ”کم در‎آمد“ برمی‎شمارند. در جامعه ایران بیشتر اقشار نیازمند جامعه که آنان را کارگران، کارمندان، کشاورزان و روستاییان تشکیل می‎دهند ”فقیر نسبی“ هستند که با توجه به رشد تصاعدی هزینه‎های ضروری زندگی و شتاب بیش از حد رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مقایسه با درآمدهای عمومی دامنه این فقر روز به روز گسترش می‎یابد. در این تقسیم بندی می‎توان به بخش دیگری از اجتماع اشاره کرد که اگر چه وضعیت اقتصادی مناسبی را دارند، اما به لحاظ دیدگاه‎های فرهنگی و حالات روحی و روانی خود را در این دایره احساس می‎کنند.

فقر موضعی:

گاهی حوادث یا بلایای ناگهانی مانند زلزله، خشکسالی، بیماری، تصادف، آتش‎سوزی، سرقت، ورشکستگی و… توان مالی و اقتصادی افرادی را از بین می‎برد این گروه در دام ”فقر موضعی“ دچار می‎شوند.

 

ب) فساد:

فساد که از ریشة ”فسد“ می‎باشد در مقوله‎های اجتماعی به مواردی گفته می‎شود رفتارهای شناخته شده فرهنگی، مذهبی، قانونی، اقتصادی، مالی و… به روشی ناسالم معمول شود. ما در اینجا مصادیق فساد را به دو دستة فساد اداری و فساد اجتماعی تقسیم می‎کنیم:

فساد اداری:

 استفادة غیرقانونی از اختیارات اداری و دولتی را برای نفع شخصی، ”فساد اداری“ می‎گویند و مصادیقی از جمله رشاء و ارتشاء، اختلاس، کارشکنی، تعلل در امور ارباب رجوع، تخلفات، بی‎انضباطی‎ها، قانون‎شکنی‎ها و تباهی‎هایی را در برمی‎گیرد که در ادارات، نهادها و شرکت‎های دولتی و حتی سازمان‎های و شرکت‎های خصوصی اتفاق می‎افتد. برخی از فسادهای اداری توسط بعضی از رؤسای دولت، وزیران و کارمندان عالی رتبه صورت می‎گیرد که به آن ”فساد کلان“ می‎گویند و ”فساد خرد“ توسط کارمندان جزء شکل می‎گیرد. گروه اول به دلیل برخورداری از ”حریم حفاظت اداری“، ”توان توجیه“، ”حمایت“ و ”امکان فرار“ معمولاً از تعقیب مصون می‎مانند. براساس آمار سازمان بازرسی کل کشور در سال 1378 حدود 77% از تخلفات اداری بررسی شده، توسط مدیران دستگاهها و مدیران شرکت‎ها به وقوع پیوسته و حدود 23% مابقی توسط کارمندان انجام شده است.[2] اما فساد خرد بدلیل ارتباط گستردة عاملین آن با عموم، ادارات و سازمان‎ها را در افکار عمومی بیش از ‎آن چه هست، آلوده نمایش می‎دهد.

ارتشاء، اختلاس، رانت‎خواری (چه با انگیزه‎های خیرخواهانه، و چه با انگیزه‎های شخصی و چه در لوای انگیزه‎های گروهی و جناحی)، و ضعف وجدان کاری از مصادیق بارز فساد اداری است که متأسفانه در سطوح مختلف و به اشکال گوناگون در جاهای بسیاری دیده می‎شود. امید است اصلاح مدیریت اجرایی کشور با حضور هوشمندانه، برنامه‎ریزی شده، و مؤثر بسیجیان دلسوز بتواند به سرعت به حذف این گونة فساد از دامن جامعة اسلامی ایران بینجامد.

فساد اجتماعی:

 آسیب‎ها و ناهنجاری‎هایی که در فضای عمومی جامعه (اعم از اداری و غیراداری) بوجود می‎آید و با گسترش آن امری فراگیر و همگانی را شکل می‎دهد، فساد اجتماعی می‎نامند. دامنة مصادیق فساد اجتماعی بسیار وسیع و گوناگون است. تجمل‎گرایی، رفاه‎زدگی، اسراف، تبذیر، مفاسد رسانه‎ای (مثل تصاویر، فیلم‎ها و آهنگ‎های مستهجن)، اعتیاد، ناهنجاری‎های پوششی، ناهنجاری‎های آرایشی، و ناهنجاری‎های ارتباطی زن و مرد بخشی از این گونة فساد است.

ج) تبعیض

تبعیض نقطة مقابل عدالت است. برخی تبعیض‎ها به لحاظ قانونی، مشروع و پذیرفته شده تلقی می‎شود مثل توزیع ناعادلانة بودجه، اختلاف فاحش حقوق و مزایای کارکنان دولت، توزیع ناعادلانة امکانات، امتیازات، و فرصت‎ها بین اقشار مختلف، و اختصاص امتیازهای ویژه به طبقات ثروتمند. اما بسیاری از تبعیض‎ها و نابرابری‎های ناعادلانه‎ای که در کشور به وقوع می‎پیوندد مورد حمایت قانون قرار ندارند اما برخی از آنها متأسفانه به شکل فرهنگ در آمده و به عنوان هنجار پذیرفته شده است. اگر چه هرگز اجتماع این ناهنجاری را برنمی‎تابد. برخورداری گروهی از مدیران و شخصیت‎های رده‎های بالای کشور از امکانات و لوازم رفاهی یا تشریفاتی غیرضرور، برخورد دوگانه کارگزاران دولت با دو قشر مستضعف و مستکبر جامعه، رفتار برخی مسئولان در نحوة ملاقات با مردم و پذیرش ارباب رجوع، برخورد دوگانه با پسران و دختران و عدم استیفای کامل حقوق بانوان از این دست تبعیض‎هاست.



[1] تعریف سازمان مدیریت برنامه‎ریزی از فقر در ماده 1 فقرزدایی- سال 1375

[2]  بررسی کج‎رویهای اداری و مالی در دستگاه‎های مشمول بازرسی، سازمان بازرسی کل کشور، معاونت برنامه‎ریزی دفتر بررسی و تحقیقات، فروردین 79.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی