رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی
سریال «ساعت شنی» در سکوت خبری ساخته شد، اما پس از آغاز پخش با حرف و حدیث‌های بسیار همراه بود. این سریال که با احتساب تکرار قسمت‌های شب قبل، هر روز از شبکه اول سیما پخش می‌شد، پس از چند هفته، تنها به صورت هفتگی(شنبه‌ها) به روی آنتن رفت و تکرار بسیاری از قسمتهای آن هم حذف شد.
شبکه اول سیما که با پخش سریال «ساعت شنی»، برای نخستین بار مجموعه‌ای تلویزیونی را سه بار در هفته به روی آنتن برد، بنا بر اظهارات مخاطبان تلویزیونی در این سیاست جدید اتخاذ شده، توانست موفق باشد. با این حال این سریال یک هفته قبل از ماه محرم و آغاز پخش سریال مناسبتی شبکه‌ی اول(ستاره سهیل)، به صورت هفتگی (شنبه‌ شبها) به روی آنتن رفت؛ با اتخاذ چنین سیاستی، سریال «ساعت شنی» باز هم در پخش با مشکل مواجه شد، به نحوی که شاهد پخش قسمتی از این سریال در روزی به غیر از زمان اعلام شده (یکشنبه اول بهمن ماه) بودیم و آخرین قسمت آن هم دوشنبه (۸ بهمن ماه) به روی آنتن رفت. سریال «ساعت شنی» در قسمتهای پایانی همچنین با افزایش زمان هر قسمت همراه بود، به نحوی که برخی قسمتهای این مجموعه حتی بیش از یک ساعت به طول انجامید.
سریال «ساعت شنی» بهرام بهرامیان که در آستانه پخش مشخص شد به موضوعی جدید همچون «رحم اجاره‌ای» می‌پردازد، از همان ابتدا مخاطب را متوجه ساخت که با کاری متفاوت و خوش ساخت طرف است. همچنین حضور بازیگران حرفه‌ای و نام‌آشنایی چون رویا نونهالی، داریوش ارجمند، بیژن امکانیان، آزیتا حاجیان، شهره لرستانی، رویا تیموریان و نسرین مقانلو درکنار بازیگران جوانی همچون مهرآوه شریفی‌نیا، پوریا پورسرخ، سام درخشانی، کمند امیرسلیمانی و کوروش تهامی هر بیننده‌ای را مشتاق تماشا می‌ساخت.
بهرام بهرامیان از همان بدو ساخت «ساعت شنی» تا کنون تمایلی به مصاحبه نشان نداده که در همان زمان و بعدها در تیتراژ اعلام کرد که تماشای این سریال برای افراد زیر ۱۶ سال توصیه نمی‌شود.
سریال «ساعت شنی» پس از پخش چند قسمت به تدریج با اعتراضاتی جسته و گریخته از جمله اعتراض نیروی انتظامی همراه شد؛ و سرانجام نخستین اعتراض رسمی از طریق رئیس شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما و با نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی اعلام شد.
حسین مظفر در این نامه اعلام کرده بود که سریال بهرامیان دارای بد آموزی و تاثیر نامطلوب بر خانواده‌ها و به ویژه افراد کم سن و سال است.
سه روز پس از اعتراض رسمی نماینده تهران، شبکه‌ی اول سیما هشتم دی ماه و در یک اقدام اعلام نشده، به جای پخش سریال «ساعت شنی» در قالب برنامه‌ای به آسیب‌شناسی اجتماعی و روانی این مجموعه با حضور دکتر رضا پورحسین (روانشناس و مدیر شبکه چهار سیما) به همراه دکتر امیدوار رضایی (عضو کمیسیون بهداشت و سلامت مجلس شورای اسلامی) پرداخت.
در این برنامه دکتر پورحسین اعلام کرد که سطح سواد بصری جامعه ما پایین است و باید با صبر و تحمل بیشتر چنین مجموعه‌هایی را به تماشا نشست. رضایی هم در عین حال که به برخی اشکالات این سریال در طرح موضوع رحم اجاره‌ای اشاره می‌کرد، بر این نکته تاکید داشت که رسانه باید با جسارت و عقلانیت به معضلات اجتماعی بپردازد.
سریال «ساعت شنی» در زمان پخش موافقانی هم داشت که از آن جمله می‌توان به خود رئیس سازمان صداوسیما اشاره کرد. عزت‌الله ضرغامی پس از پخش برنامه «یک بررسی» حمایت خود را از سریال «ساعت شنی» اعلام و خاطرنشان کرد که سریال «ساعت شنی» بدون هیچ تغییری از صداوسیما پخش می‌شود.
او سرانجام چندی پس از این گفت‌وگو همراه با معاون پارلمانی سازمان صداوسیما، رئیس شبکه‌ دو و کارگردان سریال، در کمیسیون فرهنگی مجلس حاضر شدند و به پرسش‌های نمایندگان درباره این سریال و نیز برخی بحث‌های فرهنگی-هنری دیگر، پاسخ گفتند.
حضور ضرغامی در مجلس با دعوت نمایندگان صورت گرفته بود، به نحوی که عماد افروغ، رئیس کمیسیون فرهنگی درباره علت این نشست، گفت: اعضای کمیسیون فرهنگی به استناد برخی از گزارش‌ها، نظریات و نقدهایی درخصوص این سریال، از آقای ضرغامی دعوت کردند تا برای گفت‌وگو به مجلس بیایند و وی نیز این دعوت را پذیرفت.
«ساعت شنی» در بین روانشناسان و جامعه‌شناسان نیز طرفداران بسیار داشت؛ به نحوی که بسیاری از آنان اعلام کردند، پرداختن به معضلات اجتماعی بسیار بهتر از سرپوش گذاشتن بر آنها است.
و اما آنچه مسلم است به رغم سکوت عوامل سازنده از جمله کارگردان و تهیه‌کننده نسبت به حذف برخی صحنه‌ها و تغییر زمان پخش، برخی نیز دهان به اعتراض گشوده و حداقل نگرانی خود را ابراز کردند.
احمد رفیع‌زاده، نویسنده «ساعت شنی» از جمله این افراد بود که به شدت نسبت به سرنوشت شخصیت‌هایی که خلق کرده‌بود، ابراز نگرانی کرد.
نسرین مقانلو، بازیگر نقش «مینا» در سریال «ساعت شنی» نیز آرزو کرد که این مجموعه تلویزیونی می‌توانست تمام و کمال از تلویزیون پخش شود؛چراکه در آن صورت مسوولان و روانشناسان می‌توانستند راه‌حلی برای این معضلات اجتماعی پیدا کنند.
ژاله علو درباره نقدهای مطرح شده درباره «ساعت شنی» معتقد بود:همواره تولید و پخش کار نو، با نقد‌های بسیار همراه است.
سریال «ساعت شنی» دوشنبه این هفته به پایان رسید تا کارنامه یک سریال دیگر برای سازمان صدا و سیما مختومه اعلام شود؛ اما مهمتر از آنچه بر این سریال گذشت و در این سریال مطرح شد، باز شدن راهی برای طرح معضلات اجتماعی در رسانه ملی است؛ رسانه‌ای که در کنار طرح این معضلات و سیاهی‌ها، امیدبخشی به مخاطب و اطلاع رسانی را نیز برایش متصور می‌شوند. سایت آفتاب ۹/۱۱/۸۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی