رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی

‌"ژان کلود کاریر" سینمای ایران را یکی از بهترین سینماهای دنیا دانست و گفت: از 30 سال پیش فیلم‌های زیبایی ‌در ایران ساخته شده است و من درس تازه‌ای برای این سینما ندارم. ‌به گزارش ایسنا، این نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس فرانسوی در دیدار روز سه شنبه با اهالی سینما با اظهار ‌خرسندی از حضور در ایران گفت: وقتی در خانه سینما هستم، حس می‌کنم در خانه خودم هستم و همه‌چیز اینجا ‌برایم آشناست. او خود را نویسنده‌ای چند رسانه‌ای توصیف کرد که کتاب، فیلم‌نامه و نمایشنامه نوشته است و ‌همیشه علاقه‌مند به کشف روش‌های گوناگون نوشتن است و همواره علاقه‌مند است، نویسنده باقی بماند. ‌ژان کلود کاریر با تشریح تجربه‌های مشترکش با "ژاگ‌تاتی" و "لوئیس بونوئل" دو فیلمساز فرانسوی و ‌اسپانیایی اضافه کرد: شیوه آن دو کاملا متفاوت بود و بعد از کارکردن با هر دو آنها بود که دریافتم پایبندی به ‌واقعیت و تخیل، هیچ‌کدام به تنهایی کافی نیستند و باید به هر دوی آنها توجه کرد. هرچند در قرن 19 عده‌ای از ‌بورژواها تلاش کردند، تصور و تخیل را عامل خطرناکی بدانند درحالی‌که "بونوئل" به من آموخت، تخیل ما ‌معصوم و نامحدود است و نویسندگان هرگز نباید خود را محدود کنند و شهامت و جسارت خود را بکشند. ‌به اعتقاد او فیلمنامه‌نویس، رمان‌نویس ‌نیست. بلکه یکی از اعضای گروه فیلمسازی است چراکه سینما زبان خاص ‌خود را دارد و فیلمنامه‌نویس موظف است که این زبان را بداند. ‌کاریر همچنین به تجربه مشترکش با "پیتر بروک" در مورد اجرای نمایش "گروه‌های پرندگان" اشاره کرد و گفت: ‌ما این نمایش را براساس "سیمرغ" عطار اجرا کردیم، زیرا زبان سمبلیک عطار باعث شد تا این‌کار به صورت ‌تئاتر زنده اجرا شود و ساخت فیلم سینمایی براساس آن بسیار دشوار است. ‌او سپس غیرمنتظره ‌بودن را از جمله ویژگی‌های یک اثر خوب نمایشی دانست و اضافه کرد: "چخوف" اعتقاد ‌دارد: "هرگز از یک کاراکتر نخواهید خود را تعریف کند، بلکه او را در موقعیتی قرار دهید که بتواند خود را در ‌آن تعریف کند"، درحالی‌که تئاتر بورژوازی تلاش می‌کرد، شخصیت‌ها را پیش از ورود به صحنه طراحی کند و ‌تمام اتفاقات در این نوع تئاتر برای هنرمندان و تماشاگران قابل پیش‌بینی بود. ‌او در پایان گفت: هربار که به ایران می‌آیم حس می‌کنم درکشوری هستم که آنچه دیده نمی‌شود، مهم‌تر است. چون ‌همیشه در هر فیلمی چیزهایی نهان وجود دارد که به اندازه دیدنی‌های آن، مهم هستند و ایران کشوری است پررمز ‌و راز و به همین دلیل است که سینمایی قدرتمند دارد. ‌آفتاب یزد ۱۳/۱۰/۸۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی