رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی
سید محمد بهشتی معتقد است: سینما فی‌النفسه ارتباطی نزدیک و همسانی با معماری دارد و با توجه به‌عدم پرداخت صحیح به رابطه‌ی این دو حوزه در سینمای ایران احساس کردیم که نیاز است به این موضوع از سوی فرهنگستان هنر توجه شود.
دبیر علمی همایش سینما و معماری که در نشست خبری این همایش یاد شده در مرکز هنر پژوهشی نقش "جهان" سخن می‌گفت، ادامه داد: از سال گذشته پرداختن به مضامین بین‌رشته‌ای در معاونت هنری فرهنگستان هنر طرح و بررسی شد که یکی از این مباحث پرداختن به تعامل میان دو رشته سینما و معماری بود.
رییس گروه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر به نیاز سینما به معماری اشاره کرد و گفت:علاوه بر اهمیت مقوله معماری در بحث سالن‌سازی، باید توجه داشت که در فیلم‌های داستانی الزاماً باید به مساله معماری توجه شود. این درحالی است که در کشور ما عملاً با یک نوع عدم تمرکز نسبت به معماری در سینما مواجه هستیم.
او ادامه داد: اگر به‌فیلم‌های ایرانی توجه کنیم متوجه خواهیم شد که مکان‌های بدون هویت هستند و معماری تنها، مکانی است که قصه در آن اتفاق می‌افتد. یعنی معماری به‌واسطه بیان به کمک سینما می‌آید. شاید پرداختن به سایر وجوه معماری تنها در برخی از فیلم‌های غیررئالیستی اتفاق می‌افتد. بر این اساس شورای سیاست‌گذاری فرهنگستان تصمیم گرفت از میان جمعی از معماران و سینماگران زمینه‌ی شکل‌گیری این همایش را فراهم کند.
وی با اشاره به مقالاتی که در طول این همایش ارایه می‌شود توضیح داد: تکیه اصلی همایش بر مقالاتی است که به صاحب‌نظران هر دو حوزه سفارش داده شده است، زیرا احساس کردیم نباید در هدف همایش ریسک کنیم. هرچند که طی فراخوانی که ارسال کردیم مقالاتی به دست ما رسید که از میان آن‌ها نیز انتخاب‌هایی داشتیم.
بهشتی در پایان اظهار امیدواری کرد: با برگزاری این همایش توجه جدی‌تری به ارتباط و تعامل سینما و معماری انجام شود و این همایش نقطه‌آغازی بر مباحث بین رشته‌ای باشد تا به اعتلای هنر کشور و ایجاد فضای گفت‌وگو بین هنرها بی‌انجامد.
در ادامه این نشست سجاد محمد یارزاده دبیر اجرایی همایش با اشاره به برنامه‌های جنبی در همایش گفت: طی روزهای ۱۸ و ۱۹ دی‌ماه همایش سینما و معماری با ارایه ۱۸ مقاله و سه فیلم برگزار خواهد شد.
او گفت: قرار است در طول همایش ماکت شهرک سینمایی هشتگرد به نمایش گذاشته شود و جلسه توضیحی پیرامون معماری و ساخت این شهرک ارایه شود.
وی از حضور یکی از طراحان صحنه بین‌المللی خبر داد و گفت: یکی از بزرگان طراحی صحنه و معماری که از اساتید دانشگاه "رنه‌دو" در فرانسه است قرار است در طول همایش به موضوعی زیباشناسی دکور سینمایی بپردازد.
به گفته‌ی یارزاده پیش‌همایش‌های این برنامه چندی پیش در اصفهان و یزد برگزار شده است و پیش‌بینی می‌شود که بعد از برگزاری این همایش نشست‌های مشترکی در دانشکده‌ها در حوزه سینما و معماری برگزار شود.
در بخش دیگری از جلسه، شهرام جعفری‌نژاد عضو شورای سیاست‌گذاری همایش نیز درباره لزوم بررسی محورهای سینما و معماری در طول این همایش گفت: همواره توجه به آثار سینمایی برخی از بزرگان چون بیضایی، مهرجویی، حاتمی و ... ما را بر آن می‌دارد تا به ابعاد مشترک میان دو حوزه معماری و سینما توجه کنیم، به خصوص در طراحی‌های افرادی چون امیر اثباتی، مجید میرفخرایی، ایرج رامین‌فر و ... توجه جدی به طراحی فضا و روح معماری در تقابل با سینما مشاهده می‌شود.
جعفری‌نژاد اضافه کرد: از اوایل انقلاب به بعد با پیشکسوتانی چون آقایان بهشتی، محمدعلی نجفی، مهندس مخبر، محمود ارجمند و ... آشنا شدیم که الزاماً به رابطه میان این دو حوزه هنری توجه داشتند و تمام این مباحث باعث شد تا برای اولین‌بار و به صورت کاملاً علمی و تخصصی زمینه‌های شکل‌گیری و برپایی چنین همایشی را فراهم کنیم.
ایرج رامین‌فر دیگر عضو شورای سیاست‌گزاری و علمی این همایش در این نشست با اظهار خرسندی از حضور دوباره‌ی سید محمد بهشتی در عرصه سینما گفت: بهشتی از جمله افرادی است که از همان ابتدا در جریان سینما بوده است و به تمام زیر و بم این هنر آشناست و به مشکلات آن می‌پردازد. کماکان دلش برای سینما می‌سوزد پس امیداواریم که این جریان ادامه پیدا کند و از سوی ایشان متوقف نشود.
رامین‌فر به ضرورت‌های برگزاری چنین همایشی اشاره کرد و افزود: قبل از هرچیز باید توجه داشته باشیم که چرا سینمای ما هویت ایرانی ندارد و وقتی فیلمی از ایران به خارج از کشور می‌رود، یکی از مشکلاتش عدم شناخت و پرداخت صحیح نسبت به معماری و فرهنگ ایرانی است همین بحث هم باعث می‌شود تا ما به فرهنگ، گذشته و معماری اصیل ایرانی که این‌ روزها بیشتر شکل موزه‌ای پیدا کرده است رجوع کنیم.
رامین‌فر در پایان گفت: این معضل بزرگ امروزه در سینمای معاصر نیز دیده می‌شود زیرا که معماری در سینمای امروز ایران در پُرکردن فضا در فیلم‌ها خلاصه می‌شود و اساسا شناختی نسبت به معماری در فیلم وجود ندارد پس این همایش زمینه‌ای است برای این‌که ما به مرور صاحب سینمای دیگری شویم.
مهران مخبر از دیگر اعضای شورای سیاست‌گذاری این همایش هم رویکرد فرهنگستان نسبت به طرح مباحث بین رشته‌ای را مهم دانست و اظهار امیدواری کرد: با برپایی این همایش رابطه صحیح و زنده‌ای میان هنرمندان دو حوزه معماری و سینما ایجاد شود.
محمدعلی حسینی‌نژاد نیز درباره سه فیلمی که قرار است در طول این همایش پخش شود گفت: یک فیلم ۴۰ دقیقه‌ای کلاژی از بین ۲۰۰ فیلم مطرح در حوزه معماری و سینما است که توسط آرش خوشخو تهیه شده و به نوعی نگرش‌های مختلف سینما و معماری را مورد توجه قرار می‌دهد.
او درباره‌ی دو فیلم دیگر هم گفت: گزینه‌های زیادی وجود داشت که فعلاً از میان آن‌ها دو فیلم "گمشده در ترجمه" ساخته کاپولا و فیلم "شریک جرم" ساخته‌ی"مایکل‌مان" انتخاب شده است.
او همچنین احتمال داد: تا زمان برگزاری همایش فیلم‌های دیگری جایگزین شوند.
پیش از این اعلام شده بود در این نشست خبری ایرج کلانتری، شادمهر راستین و محمدمهدی حیدریان نیز حضور خواهند داشت اما حضور نداشتند. سایت آفتاب ۱۲/۱۰/۸۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی