رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی
از سال‌های آغازین پیدایش سینما تصلیب عیسی مسیح (ع) و رستاخیز مضمون فیلم‌های مذهبی موفق مانند "شاه شاهان"، "ده فرمان" و "بن هور" بود و این رویه‌ تا امروز ادامه داشته است.
ابتدا منبع تصاویر و تخیلات مذهبی، نمادهای اواخر قرن نوزدهم از جمله کارت‌های مذهبی و مجسمه‌های گچی بودند که لزوما از جمله بهترین آثار هنری محسوب نمی‌شدند. هر چند این نمادها مردم را به پرهیزکاری تشویق می‌کردند و در عصر سینمای صامت نیز فیلم‌های کوتاه با مضمون داستان‌های انجیلی که نقش کارت‌های مذهبی قرن پیش را داشتند، به راحتی در دسترس بودند.
متاسفانه از آثار آن دوران تنها چند فیلم از جمله فیلم ایتالیایی Cristus محصول سال ۱۹۱۶ و فیلم سال ۱۹۲۷ "شاه شاهان" ساخته سسیل بی. دمیل باقی مانده‌اند که فیلماخیر گل سرسبد فیلم‌های درباره عیسی و تصلیب است. پدیده به تصویر کشیده شدن حضرت مسیح در سینما در قالب تصاویر متحرک، رنگی، توام با کلام و با همراهی موسیقی، ۴۰ سال بیشتر قدمت ندارد.
فیلمسازان پروتستان آمریکایی در سال‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ فیلم‌های انجیلی تولید می‌کردند که در آن چهره بازیگر نقش مسیح مشخص بود، اما در حوزه سینمای جریان روز و در فیلم‌های مانند "بن هور"، "خرقه" یا "کجا می‌روی"، حضرت مسیح یا از دور دیده می‌شد یا هنگام تصلیب تنها می‌شد پاهای او را دید.
سینماروها اولین بار سال ۱۹۶۱ در فیلم "شاه شاهان" بازیگری (جفری هانتر) را دیدند که نقش عیسی را بازی می‌کند و عملا چهره‌ا‌ش دیده می‌شود. در مورد تصلیب عیسی مسیح نیز بیشتر وقت‌ها فیلمسازان به شیوه‌های استیلیزه متوسل می‌شوند، هر چند اغلب آنها می‌خواهند تماشاگر رنجی را که او روی صلیب کشید به واقع درک کند.
در دهه ۱۹۶۰ فیلمسازانی مانند جرج استیونس (بزرگترین داستان عالم) و پی‌یر پائولو پازولینی (انجیل به روایت متی) از شیوه‌هایی متفاوت برای نشان دادن تصلیب مسیح بهره گرفتند. فیلم‌های آنها هر چند به نکات اساسی اشاره داشت، اما به نوعی نسبت به این مسئله خوددار بود.
در نیمه دوم دهه ۱۹۶۰ و در دوران پرآشوب چالش‌های مذهبی، آهنگسازانی مانند تیم رایس و اندرو لوید وبر در انگلستان و استفن شوارتس در آمریکا جسارت به خرج دادند و "اپراهای راک" با مضمون مسیح نوشتند. دو اپرا "عیسی مسیح ابرستاره" رایس و لوید وبر و Godspell شوارتس در اوایل دهه ۱۹۷۰ در برادوی روی پرده رفت و با استقبال مواجه شد.
سال ۱۹۷۳ فیلم موزیکال "عیسی مسیح ابرستاره" با بازی تد نلی نیز ساخته شد و به اعتقاد گروهی، حضور پویا و پرجنب و جوش نلی در این فیلم یکی از قویترین تصاویر سینمایی مسیح را رقم زد. سال‌های ۱۹۷۰ تصویر بسیاری از مردم دنیا از حضرت مسیح چهره رابرت پاول بازیگر اصلی فیلم "عیسای ناصری" محصول ۱۹۷۷ بود. فرانکو زفیرلی کارگردان فیلم می‌خواست مسیح فیلم او تا حد امکان واقعی به نظر برسد و این اتفاق افتاد.
همان سال یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما ساخته شد که از قضا داستان آن درباره مسیح بود، فیلمی که نه ستاره‌ای بزرگ داشت، نه داستانی پیچیده و نه در آن جلوه‌های ویژه به کار رفته بود. وقتی این فیلم در ۱۹۷۹ در آمریکا به نمایش درآمد تنها چهار میلیون دلار فروخت، در حالی که هزینه ساخت آن حدود شش میلیون دلار بود.
این فیلم که "عیسی" نام دارد، با وجود شکست اولیه در گذر زمان به فیلمی موفق تبدیل شد. "عیسی" ساخته دو فیلمساز ناشناس به نام‌های جان کریش و پیتر سایکز به ۹۵۰ زبان دنیا ترجمه شد، در ۲۳۵ کشور به نمایش درآمد و این طور که گفته می‌شود حدود شش میلیارد بار دیده شده که بسیار بیشتر از هر فیلم پرفروش دیگر مثل "ای تی"، "جنگ‌های ستاره‌ای" و "تایتانیک" است. داستان این بود که مدیران یک بنیاد غیرانتفاعی در اورلاندو این فیلم را به عنوان یک ابزار برای تبلیغ مسیحیت به کار بردند.
موفقیت خیره‌کننده "مصائب مسیح" مل گیبسن که فروش جهانی آن به ۶۱۲ میلیون دلار رسید، مسیحیان پیرو سنت قدیم و هالیوود را با هم متحد کرد. از بین رفتن مرز بین تبلیغ مسیحیت و دنیای سرگرمی، نسلی جدید از فیلم‌های با مضمون کتاب مقدس را به همراه داشته که جدیدترین نمونه مهم آن "داستان میلاد مسیح" است، فیلمی ۶۵ میلیون دلاری درباره مریم مقدس و جوزف که اولین بار در واتیکان نمایش داده شد.
"رنگ صلیب" که عیسای ناصری را به شکل یک سیاهپوست ترسیم می‌کند، "یک شب با پادشاه"، اقتباسی از یک داستان مذهبی درباره ملکه ایشتر و "رو به رو شدن با غول‌ها"، فیلمی درباره تیم فوتبال یک دبیرستان مسیحی از جمله فیلم‌های این اواخر درباره مسیح هستند.
البته این میزان توجه به فیلم‌های مذهبی مربوط به چند سال اخیر نمی‌شود. فهرست زیر شامل مجموعه‌ای از فیلم‌های مذهبی یک قرن گذشته است:
از آخور تا صلیب (۱۹۱۲، سیدنی الکات) با بازی رابرت هندرسن ـ بلاند
شاه شاهان (۱۹۲۷، سسیل بی. دمیل) با بازی اچ. بی. وارنر
بزرگترین داستان عالم (۱۹۶۵، جرج استیونس) با بازی ماکس فن سیدو
عیسی مسیح ابرستاره (۱۹۷۳، نورمن جویسن) با بازی تد نیلی
طلسم خدا (۱۹۷۳، دیوید گرین) با بازی ویکتور گاربر
عیسای ناصری (۱۹۷۷، فرانکو زفیرلی) با بازی رابرت پاول
عیسی (۱۹۷۹، جان کریش و پیتر سایکز) با بازی برایان دیکن
روزی که مسیح مرد (۱۹۸۰، جیمز سلان جونز) با بازی کریس ساراندن
آخرین وسوسه مسیح (۱۹۸۸، مارتین اسکورسیزی) با بازی ویلم دافو
عیسای مونترال (۱۹۸۹، دنی آرکان) با بازی لوتر بلوتو
عیسی (۱۹۹۹، راجر یانگ) با بازی جرمی سیستو
مصائب مسیح (۲۰۰۴، مل گیبسن) با بازی جیمز کاویزل
پسر انسان (۲۰۰۶، مارک دورنفورد ـ می) با بازی آندیل کوزی
رنگ صلیب (۲۰۰۶، ژان ـ کلود لومار) با بازی لومار
داستان میلاد مسیح (۲۰۰۶، کاترین هاردویک) با بازی کیشا کسل ـ هیوز
سایت آفتاب ۴/۱۰/۸۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی