رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی
بین شش هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار زبان در دنیا وجود دارد که براساس آمار یونسکو ۵۰ درصد این زبان‌ها در معرض نابودی است.
پروفسور "کارینا جهانی"ُاستاد ایران شناسی در دانشگاه اوپسالای سوئد در نشست فرهنگ و تخریب زبانی در قوم بلوچ با بیان این مطلب گفت: یونسکو در بررسی‌ها و تحلیل‌های انجام‌داده روی زبان‌های دنیا اعلام کرده که به طور یقین ۵۰ درصد این زبان‌ها مطمئنا از بین می‌رود.
وی اعلام کرد: براساس نتایج اعلام‌شده یونسکو هم‌اکنون بیشتر زبان‌هایی که گویش‌وار هستند وجود دارد که این امکان است تا ۱۰۰ سال آینده این زبان‌ها نیز در معرض خطر نابودی قرار بگیرند.
جهانی با اشاره به نابودی گویش بلوچی خاطرنشان کرد:زبان بلوچی در اقتصاد سنتی رشد کرده و این زبان برای بیان زندگی سنتی کامل است. مثلا در بلوچستان بحث مالداری مطرح است که برای این موضوع انواع کلمات استفاده می‌شود. این در حالی است که مشابه لغات در زندگی و فرهنگ شهری کاربرد ندارد. بنابراین فرد تمام تلاش خود را می‌کند تا از این کلمات حتی در زبان محلی استفاده نکند.
به گفته وی، یکی دیگر از دلایل نابودی زبان‌ها این است که بسیاری از والدین معتقد هستند که کودک نمی‌تواند دو یا سه زبان را همزمان فرابگیرد. درحالیکه بنا بر تحقیقات انجام‌شده ذهن کودک آمادگی بیشتری برای فراگیری دو یا سه زبان دارد.
بنا بر این گزارش، کارینا جهانی از۱۶ سالگی به فراگیری زبان فارسی علاقه‌مند شد.این استاد زبان‌شناسی سوئدی زبان فارسی را با سفر به پاکستان فرا گرفت و سپس با سفر به کشورهای فارسی‌زبان تحقیقات گسترده‌ای را روی زبان فارسی و گویش‌های این زبان انجام داد.
وی که علاوه بر زبان فارسی، به زبان‌های آلمانی، فرانسه و انگلیسی نیز مسلط است، همچنین تحقیقات گسترده‌ای را با دانشگاه سیستان درباره گویش بلوچی انجام داده است. سایت آفتاب ۲۴/۹/۸۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی