رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی

    گروه فرهنگ و هنر - برنامه های بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا جلال الدین مولوی بلخی کار خود را صبح دیروز در تهران آغاز کرد.
    در این کنگره که امروز نیز ادامه خواهد داشت، برنامه های متعددی برگزار می شود و این درحالی است که برنامه های جنبی زیادی نیز در تهران و خوی تدارک دیده شده است.
    کنگره بین المللی هشتصدمین سال تولد مولوی صبح دیروز در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد، سخنران افتتاحیه این کنگره محمدحسین صفارهرندی بود. پس از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان دبیرکل کنگره سخن گفت. این کنگره با ۷ نشست تخصصی و با حضور مولوی شناسان، پژوهشگران و اهالی فرهنگ به مدت ۲ روز کار خود را پی گرفت. (گزارش سخنرانی رئیس جمهور در جمع فرهیختگان در صفحه ۲ روزنامه امروز آمده است.)بنابراین گزارش کنگره پس از ۲ روز، با کمک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در روزهای هشتم و نهم در تبریز و در روز آخر بر سر مزار شمس تبریزی در خوی با مراسم کلنگ زنی ساخت مقبره شمس در آن شهر به کار خود پایان خواهد داد.
    طراحی تمبر یادبود مولانا اثر استاد فرشچیان، پرده برداری از آثار هنرمندان در موزه هنرهای معاصر فلسطین، انتشار چند کتاب با موضوع مولانا، اجرای کنسرت موسیقی توسط گروه بیدل (حسام الدین سراج) و همچنین گروه دف نوازان درویش خان (۹ تا ۱۱ آبان در فرهنگسرای بهمن)، نواختن زنگ مولوی به طور نمادین و... از جمله برنامه های این روزهاست.
    بنا به گزارش دیگری، مراسم شبی با جلال الدین محمد بلخی به مناسبت سال جهانی مولانا با حضور نمایندگان سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در تهران در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
    در این مراسم کنود استبی و تاین گوچی سرپرست نمایندگی و جمعی از استادان حوزه فرهنگ و ادب در این مراسم حضور داشتند.در این مراسم، حسین الهی قمشه ای، ادیب و قرآن پژوه با ایراد سخنانی در خصوص شخصیت والای مولانا، از وی به عنوان پیام آور صلح و دوستی در تمام جهان یاد کرد.
    احمد جلالی، رئیس کتابخانه مجلس و سفیر سابق ایران در یونسکو نیز گفت: مولانا این موضوع را که مؤمنان نفس واحده باشند ، معنا کرده و به دنبال بی قراری، می گردد که همان آزادگی را به او می دهد تا بیابان را بپیماید.همچنین قرار است در هفته مولانا نمایش «رستاخیز عشق» به کارگردانی حسین مسافرآستانه در تهران و خوی به روی صحنه برود.از سوی دیگر کنگره بین المللی شمس تبریزی عصر روز شنبه با حضور استاندار آذربایجان غربی، معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر کشور و جمعی از اندیشمندان و علاقه مندان تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی در شهرستان خوی آغاز شد.
    در این کنگره که با هدف معرفی شهرستان خوی به عنوان آرامگاه ابدی شمس تبریزی عارف نامی ایران زمین و تبیین جایگاه عرفان در فرهنگ و تمدن اسلامی برگزار شده است،شماری از مولوی شناسان و شمس شناسان بین المللی سخنرانی کردند.در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمدحجازی فر نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی خواستار تأسیس بنیاد شمس در خوی و همچنین ثبت برج و آرامگاه این عارف نامی در فهرست آثار جهانی شد.وی همچنین خطاب به مسئولان، لازمه ساخت بارگاهی مجلل بر سر مزار شمس تبریزی را مورد تأکید قرار داد.
    بنا بر این گزارش، کنگره بزرگداشت شمس تبریزی روز جمعه این هفته با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و دانشمندان ایرانی و خارجی پایان خواهد یافت.در همین باره سینماگران ایرانی جمعه ۱۱ آبان ماه در مراسم ویژه ای در هشتصدمین سالگرد میلاد مولانای پارسی و به احترام وی، مزار شمس را گلباران می کنند.
    همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت مولوی در ایران برخی از شخصیت های ترکیه ای به ابراز نظر درباره وی پرداختند. در همین باره خبرگزاری مهر نوشت: اورهان پاموک نویسنده ترک با ذکر این نکته که مولانا ایرانی است، گفت: نویسندگان آسیایی به خصوص نویسندگانی از چین، هند و ایران رفته رفته خود را وارد ادبیات جهان می کنند.همچنین خانم نسل پیرچلبی پیش از شروع کنگره هشتصدمین سال تولد مولانا گفت: به قول خود مولانا او برای رستگاری و نجات کسانی آمده است که در پایان راه قرار دارند.نواده شانزدهم پسری مولانا از سلطان ولد در گفت وگو با ایرنا افزود: از آنجایی که دنیای ماتریالیستی غرب به تدریج به پایان راه خود رسیده است به عرفان مولانا شدیداً نیازمند شده است.وی در این باره افزود: مردم با شناختن مولانا بهتر می توانند به پیامبران و امامان و اصحاب کرام و اندیشه بزرگان دست یابند زیرا مولانا خود از الهامات الهی برخوردار بود و بهتر از همه می توانست به معنویات مردم عمق ببخشد.نسل پیر چلبی پیام فرهنگی مولانا به ممالک اسلامی را دوری گزیدن از جنگ و اهتمام به عشق همنوع و شناختن عمیق قرآن کریم دانست. ایران ۷/۸/۸۶