رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی
گفت وگوی نشریه کلمبیایی سیمانا با محمدرضا جعفری جلوه: دنیامخاطب ماست



    معاون امور سینمایی و سمعی و بصری در رأس هیأتی از مدیران و فیلمسازان کشور به منظور پی ریزی همکاریهای مؤثر سینمایی فیمابین سینمای ایران و کلمبیا مهرماه سال جاری سفری به این کشور داشتند، که در این سفر با رئیس مجلس نمایندگان، قائم مقام وزارت فرهنگ، مدیر امور سینمایی و رئیس شورای خلیفه گری کلیسای کاتولیک کلمبیا ملاقات و در خصوص تحکیم مسائل فرهنگی، اجتماعی و برقراری روابط مؤثر فرهنگی هنری خاصه امور سینمایی گفت و گو نمودند. همچنین معاون امور سینمایی وسمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مصاحبه ای با معتبرترین و پر تیراژترین هفته نامه سیاسی اجتماعی، فرهنگی کلمبیا با نام semana داشت.
    مهندس جعفری جلوه در خصوص تاریخچه سینما و نقش دولت در تولید فیلم در ایران گفت: سینمای ایران قدمت تقریباً معادل تاریخ آن دارد اگر تاریخ سینما را یک تاریخ حدوداً ۱۱۰ ساله بدانیم سینمای ایران هم همین حدود و قریب ۱۰۰ سال قدمت دارد.
    البته ما ازیک پیش تاریخ هم درباره سینما صحبت می کنیم یعنی آنچه قبل از بوجود آمدن شکل عینی سینما به صورت های مختلف وجود داشته که ترکیب آنها به پدید آمدن سینما منجر شد. وی در پاسخ توضیح پیش تاریخ سینما خاطر نشان ساخت:
    تجربه های مختلف نمایش در صحنه، تصویرگری، عکاسی، نقالی و روایتگری سمعی و بصری قبل از سینما وجود داشته است.
    شما بهتر می دانید عکاسی مادر سینما است و مادر عکاسی کجاست؟ هزارسال قبل یک دانشمند مسلمان به نام ابن هیثم کاشف اتاق تاریک بود.
    کسی که اتاق تاریک را کشف کرده پدر عکاسی است.
    ابن هیثم اتاق تاریک را این طور بحث کرد: یک اتاق با یک روزنه ریز که نور از آن عبور می کند ، بر نور چه می گذرد؟ و بدین گونه پراکنش نور و اتفاقی که بر پرده مقابل می افتد راکشف کرد.
    ابن هیثم نخستین کسی است که عدسی را کشف و اختراع کرده است. چند قرن بعد از ابن هیثم بر اساس اکتشافات او دوربین عکاسی در ایتالیا کشف شد و عکاسی برای ثبت لحظه ها در اختیار بشر قرار گرفت و همینطور برای قصه گفتن و روایت کردن. ما در کشورمان هنری داریم بنام پرده خوانی، پرده نقاشی تصاویری از جزئیات یک قصه دارد و کسی به نام نقال جزئیات آن قصه را نقل می کند و به آن جان می دهد.
    نقال گاه ساعت ها قصه را نقل می کند. یعنی یک پرده نقاشی را همچون فیلمی سینمایی و به شکل سمعی وبصری روایت می کند، این نقاشی ها قصه های اسطوره ای و از شهدای دینی روایت می کنند.
    این ها پیش تاریخ سینما هستند یعنی در نقاط مختلف جهان بخصوص در شرق و در کشورهای اسلامی و ایران تجربه های مختلف بشری دست به دست هم داد تا در انتهای قرن ۱۹ در فرانسه سینما اختراع شد.
    به این معنا سینما در ایران عمری بسیار بیشتر از صد سال دارد اما سینما به معنای آن چیزی که امروز مطرح است از صد سال قبل با آمدن نخستین دوربین فیلمبرداری از فرانسه آغازشده است و نخستین فیلم سینمایی ایرانی قریب۸۰ سال قبل ساخته شد و سینما بیش و کم ادامه داشت تا ۳۰ سال قبل که کاملاً دچار افول و نزول شد چرا که بیشتر آمیخته با خشونت و برهنگی بود و فیلم های ایرانی خوبی تولید نمی شد.
    و در سالنهای سینما عمدتاًً فیلم های آمریکایی پخش می شد و مقداری فیلم های نازل هندی. با انقلاب اسلامی در اواخر دهه هفتاد میلادی سینما دوباره در ایران زنده و متولد شد.
    رهبر کبیر انقلاب ایران امام خمینی (ره) در بیست و هشت سال قبل در نخستین سخنرانی بعد انقلاب در بدو ورود به ایران درباره سینما صحبت کلیدی و مهمی کردند که موجب شد سینما دوباره پر و بال گیرد و اهالی سینما امیدوار شوند سینما گران ایران از این دوران و مقطع به عنوان عصر تجدید حیات سینمای ایران یاد می کنند و در سال گذشته نیز آیت الله خامنه ای در دیداری که با کارگردانان سینمای ایران داشتند از سینما به عنوان کلید پیشرفت و توسعه کشور و یک هنر برتر و متعالی یاد کردند.
    جعفری جلوه گفت: «با چنین نگاهی سینما در ایران مورد حمایت رهبران و مسئولان است. ما معتقد هستیم که سینمای ایران نه فقط مخاطب ۷۰ میلیونی جمعیت ایران را همراه دارد بلکه صد ها میلیون در سه قاره آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین به شکل روزافزون به این سینما توجه دارند و به این سینما نیاز مندند.»
    مهندس جعفری جلوه در خصوص وضعیت تولید فیلم در سینمای ایران گفت امروز در ایران قریب ۷۰ فیلم در سال تولید می شود و قریب ۳۵ تا ۴۰ فیلم ایرانی در سینما ها به نمایش در می آید سال گذشته قریب ۲۰ میلیون نفر در سالن های سینما از فیلم ها دیدن کردند. نزدیک به ۳ میلیون دلار سرمایه ای است که برای تولید فیلم در ایران اختصاص می یابد و یک سوم آن را دولت تأمین می کند.
    وی درخصوص چگونگی حمایت های دولتی توضیح داد: کمک های دولت به اشکال مختلف، به شکل کمک مستقیم، یارانه و به صورت حضور برای تولید مشترک انجام می شود.
    برای حمایت از سینمای ملی به مراتب بیشتر از این باید مراقبت و مواظبت کرد رقیبان بسیاری تلاش می کنند تا زمینه را از یک سینمای ملی در کشورهای ما بگیرند.
    این حمایت ها از مرحله فیلم نامه تا مرحله تولید و پس از تولید و نمایش و اکران است و تا مرحله ارائه فیلم های ایرانی به خارج از ایران و کمک به صادرات سینما ادامه می یابد. معاون امور سینمایی و سمعی بصری در خصوص امکانات سالن های سینما در ایران گفت: در این زمینه ما دچار کمبود هستیم و کارهایی در دست بررسی و اقدام داریم.
    ۲۹۵ سالن سینما در سراسر ایران فعال هستند ۹۵% سالنهای سینما فیلم های ایرانی و ۵% آثار خارجی پخش می کنند.
    مردم ایران فیلمهای خارجی را از طریق تلویزیون و ویدئو در خانه ها می بینند ولی دوست دارند در سالن های سینما فیلم ایرانی ببینند و این یک سرمایه است برای سینمای ایران، یعنی نه فقط حمایت دولت بلکه حمایت مردم نیز از سینمای ملی وجود دارد و به همین خاطر است که سینمای ایران سر پا مانده است و توانسته در جشنواره های سینمایی جهان تا هزار جایزه را به خود اختصاص بدهد و در بازارهای جهانی شرکت کند و امید داشته باشد که در سالن های نمایش کشور های دیگر که به سینمای ایران علاقه دارند اکران بشود.
    جعفری جلوه در خصوص وضعیت تولید آثار سینمایی با کشورهای دیگر گفت: در زمینه تولید مشترک با دیگر کشور ها تلاش هایی صورت گرفته و نتایجی هم داشته که اخیراً داریم به توفیقاتی دست پیدا می کنیم.
    ما در حال حاضر در حال تولید چند فیلم مشترک هستیم.
    فیلم سینمایی « برف» مشترک با ۳ کشور بوسنی ، آلمان و فرانسه در حال تولید است و چند فیلم با حمایت های ما در کشورهای آذربایجان، عراق و تاجیکستان در مراحل مختلف پیش تولید و تولید قرار دارند.
    وی در خصوص محتوا و مضمون سینمای ایران خاطر نشان ساخت سینمای ایران روایتگر قصه های انسانی است.سینمایی اخلاقی و نگران کودکان و زنان و نگران خانواده که اگر خانواده ها از هم بپاشند آیا چیزی از انسان و انسانیت باقی خواهد ماند و نگران خشونت و سکس و این که آیا خشونت و سکس موجب از هم پاشیدن خانواده ها نخواهد شد؟
    معاون امور سینمایی در پاسخ به سؤالی در خصوص مراکز آموزش سینمایی در ایران گفت: دانشگاههای مختلفی در این زمینه مشغول هستند دانشگاه هنر یکی از اصلی ترین آنها ست دانشگاه سوره هم مرکز دیگری است دانشگاه آزاد اسلامی و بسیاری از آموزشگاهای آزاد و خصوصی به این امر مبادرت دارند.
    همینطور در ایران یک مؤسسه ای وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام انجمن سینمای جوانان هست که علاقه مندان جوان در آن آموزش می بینند و با تولید فیلم کوتاه آغاز می کنند البته فیلم کوتاه فقط کاری نیست که تازه کاران آن را پیگیری کنند بلکه بعضی مواقع حرفه ای ترین سینما گران فیلم کوتاه می سازند.
    چون فیلم کوتاه سخن گفتن نغز در کوتاهترین زمان است.
    وی در توصیف گستردگی امر سینما در ایران خاطر نشان ساخت: ۴۰۰ کارگردان در ایران در کانون کارگردانان ایران و حدود ۲۰۰ تهیه کننده و تعداد بسیاری بازیگر و عوامل فنی در ایران مشغول به کارند.
    
    
    29 صنف مختلف در سینمای ایران فعال هستند و این ها در محلی به نام خانه سینمای ایران کنار هم جمع و گرد هم آمده و بزرگترین تشکل صنفی هنری را در ایران پدید آورده اند.
    مدیر عامل خانه سینمای ایران آقای رضا میر کریمی یکی از کارگردانان مطرح سینمای ایران هست که هم اینک به عنوان داور جشنواره بوگوتا میهمان شماست.
    سال گذشته فیلم خیلی دور خیلی نزدیک از این کارگردان در جشنواره بوگوتا حضور داشت.
    کارگردانان بسیاری از ایران در سال های اخیر فیلم های مطر حی ساخته اند از جمله آنها می توان به آقایان مجید مجیدی، عباس کیارستمی، کمال تبریزی، کیومرث پور احمد، شهریار بحرانی، احمد رضا درویش، مسعود جعفری جوزانی، مجتبی راعی، خسرو سینایی، احمد رضا گرشاسبی، احمد رضا معتمدی، رسول صدرعاملی ، عزیزالله حمیدنژاد، ابراهیم حاتمی کیا، محمدرضا هنرمند، محمد بزرگ نیا، ابوالقاسم طالبی و خانم ها رخشان بنی اعتماد و پوران درخشنده اشاره کرد.
    مهندس جعفری جلوه درباره مؤسسات حمایتی و پژوهشی در زمینه سینما در ایران گفت: در ایران ۸ مؤسسه با معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتبط هستند و همکاری نزدیک دارند. مهمترین این مؤسسات بنیاد سینمایی فارابی است و پس از آن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که آن نقش حمایتی را که اشاره کردیم در سینمای حرفه ای ایران اعمال می کنند و در زمینه تحقیقات و پژوهش های سینمایی نیز فعال هستند.
    معاون امور سینمایی در پاسخ به سؤالی در مورد شهرک های سینمایی در ایران افزود: در ایران مثل هالیوود یک لوکیشن و استودیوی بزرگ فیلمسازی نداریم از آنجایی که قصه های اصلی سینمای ایران قصه های زندگی است لوکیشن اش به صورت واقعی در سراسر ایران منتشر است در شهر های مختلف در ساحل دریا، در کوهستان، در دشت، در کویر و در جنگل پخش است البته به طور متمرکز چند استودیوی نسبتاً بزرگ فیلمسازی تحت نام شهرک سینمایی داریم که آنجا در دکور های بازسازی شده تاریخی اجازه فیلمبرداری در لوکیشن شبه واقعی و بازسازی شده را می دهند.
    مهندس جعفری جلوه در پایان سخنانش گفت: خیلی خوشحال شدیم در گفت و گو با دوستان و این که از مسئولیت های مشترکی که سینماگران در کشور ها دارند صحبت کنیم . ما از این مسئولیت در ایران با عنوان در جست وجوی سینمای ملی یاد می کنیم و سینمای ملی را سینمای هویت، سینمای واقعیت و سینمای امید می نامیم و سینمای هویت یعنی سینمای روایت گر قصه های اصیل ایرانی و قصه های خانواده های بومی ایرانی یعنی سینمایی که نه تنها مستقیماً از واقعیت دیروز تاریخی و واقعیت امروز ایده می گیرد بلکه از ادبیات داستانی کهن تا ادبیات امروز اقتباس می کند. این سینما در کشور شما نیز معنا و مفهوم دارد یعنی سینمایی که از گابریل گارسیا مارکز این رمان نویس کلمبیایی بزرگ اقتباس کند و به قصه های بومی و اصیل کلمبیایی و آمریکای لاتینی توجه نماید همان چیزی که به آن دل مشغولید و فرناندوبیری، پدر سینمای آمریکای لاتین به آن اشارت داشت. شما می خواهید به ریشه های تاریخی تان برگردید ما هم در شرق ودر آسیا همان کار را انجام می دهیم و خورخه لوئیس بورخس می گوید ما هر دو به یک جا خواهیم رسید.
    او (بورخس) می گوید: باید به هویت اصیل خود برگردیم و هر کس که به دنبال خویشتن خویش است و در خود نقب می زند و به درون می رود، در همه عالم به یک جا می رسد و به فطرت و ریشه های مشترک انسانی راه می یابد.
    همه انسان ها در همه عالم از یک جا آمده اند ما از خدا آمده ایم و به سوی خدا بر می گردیم.