رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی

گروه بین الملل: «اسامه بن لادن» رهبر القاعده در پیامی که به مناسبت ششمین سالگرد حملات تروریستی 11 سپتامبر منتشر کرد بار دیگر توجه مردم غرب را به خود مشغول کرد ولی آنچه در حال حاضر توجه سرویس های اطلاعاتی امریکا را به خود مشغول داشته چگونگی تهیه نوارهای ویدئویی و فعالیت شبکه های تبلیغاتی گروه القاعده است. این موضوع از آنجایی حائز اهمیت است که کنترل فعالیت شبکه های ویدئویی القاعده توسط سرویس های اطلاعاتی غرب نشان داده که اعضای واحد فیلمسازی القاعده به رغم اینکه از استودیوی ثابتی برخوردار نیستند در طول سال های گذشته به شدت بر فعالیت تبلیغاتی خود افزوده اند.
    
    در همین خصوص خبرگزاری «یونایتدپرس اینترنشنال» در گزارشی می نویسد: تحلیلگران امریکایی بر این باورند که تعدادی از کارشناسان کارکشته کامپیوتری القاعده از طریق فعالیت در خانه هایی که از آنها به عنوان مکانی برای تولید فیلم های ویدئویی باکیفیت و با فرمت های متفاوت استفاده می شود و با تولید فیلم های ویدئویی هر سه روز یکبار، در حال هدایت استراتژی تبلیغات اینترنتی القاعده هستند. این گزارش در ادامه می افزاید: موسسه «السحاب» به عنوان شاخه (بازوی) رسانه یی القاعده که در هفته های گذشته پیام ویدئویی اسامه بن لادن را به مناسبت ششمین سالگرد حملات تروریستی 11 سپتامبر پخش کرد یکی از موسساتی است که در کانون توجهات بین المللی قرار دارد. ولی مساله این است که اطلاعات کمی در خصوص این موسسه یا چگونگی فعالیت آن وجود دارد و وجود آن تبدیل به مساله غامضی برای سرویس های اطلاعاتی غرب شده است. در همین حال بستن شبکه های حیاتی این موسسه مشکل است اما از سوی دیگر ادامه یافتن فعالیت های این موسسه بهترین امکان برای پیدا کردن بن لادن است.
    
    این گزارش در ادامه به نقل از اظهارات «مایکل هایدن» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (CIA) در خصوص انستیتو السحاب می افزاید: «فناوری در قرن بیست و یکم که عصر جهانی شدن است امکان آن را فراهم می آورد تا گروه کوچکی از افراد بتوانند در ابعاد هولناکی اعمال قدرت کنند: هر چند این موضوع ممکن است ناامیدکننده باشد ولی نباید شگفت انگیز به نظر برسد.»
    
    اظهارات رئیس سازمان جاسوسی امریکا از آن جهت حائز اهمیت است که بنابر اظهارات روسای موسسه امنیتی «اینتل سنتر» که پیگیری و تحلیل پیام های صوتی و تصویری القاعده برای سرویس های اطلاعاتی امریکا را بر عهده دارد انستیتوی السحاب در طول سال جاری میلادی بیش از 75 پیغام ویدئویی منتشر ساخته که میانگین آن هر سه روز یکبار می شود. بنابر اطلاعات موجود انستیتو السحاب در طول آغاز فعالیت خود در سال 2005 تنها 16 پیغام ویدئویی منتشر ساخت، در سال 2006 این آمار را به 58 پیغام ویدئویی رساند و تا این زمان که هنوز چند ماه از سال 2007 باقی مانده بیش از 75 پیغام ویدئویی منتشر کرده است.
    
    بنابر این گزارش فیلم های ویدئویی منتشر شده متشکل از پیام ها و مصاحبه های رهبران القاعده و همچنین فیلم های تبلیغاتی است که توسط شورشیان در عراق و افغانستان ساخته شده اند ولی موضوعی که گیج کننده است این است که تقریباً تمام این فیلم ها به صورت همزمان و در انواع گوناگونی از فرمت های کامپیوتری ارائه شده اند. در همین خصوص «پیتر برگن» از تحلیلگران مسائل مربوط به القاعده می گوید: مقیاس عظیم فعالیت های این انستیتو این مطلب را می رساند که تعداد زیادی از افراد حرفه یی و آموزش دیده به طور ثابت در حال فعالیت هستند. برگن در ادامه اظهارات خود می افزاید: من شک دارم که این گروه پایگاهی مرکزی برای خود داشته باشند که شما بتوانید مکان آن را از طریق عکس های ماهواره یی پیدا کنید. «بن ونزک» از مدیران موسسه امنیتی «اینتل سنتر» نیز در این خصوص می گوید: برای تبدیل همزمان فیلم ها به فرمت های کامپیوتری گوناگون به تعداد بسیار زیادی کامپیوتر نیازمند است و به نظر می رسد این گروه از آخرین سخت افزارهای کامپیوتری و برنامه های نرم افزاری روز موجود در بازار استفاده می کند. ونزک در ادامه اظهارات خود می افزاید: آنها در مسیر استفاده از آخرین تکنولوژی ها گام برمی دارند و به محض ورود یک تکنولوژی جدید به بازار شروع به استفاده از آن می کنند. پیغام ویدئویی اخیر اسامه بن لادن در 5 فرمت مختلف قابل دسترسی بوده و حتی امکان دانلود آن روی گوشی های تلفن همراه و کامپیوترهای جیبی همراه وجود داشته است. این در حالی است که امکان دانلود این پیام ویدئویی از 20 سایت اینترنتی متفاوت وجود داشته و حتی این گروه اقدام به تولید پیام های ترجمه شده بن لادن به زبان های مختلف کرده که هر کدام از آنها از گرافیک متفاوتی برخوردار بوده اند.
    
    این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه مقامات عالی رتبه ضدتروریسم امریکا در خصوص انستیتو السحاب بسیار کم حرف هستند به نقل از یکی از آنها که نامش فاش نشده می افزاید: «تولید پیغام های ویدئویی توسط افراد بسیار کارکشته یی صورت می گیرد که بسیار در انجام این کار خبره و ماهر شده اند.» این مقام امریکایی در ادامه اظهارات خود می افزاید: «انتشار و ارسال سریع پیام ها پس از بروز حوادث و ارائه چندین ترجمه از آنها نشان می دهد که آنها از قابلیت های پیشرفته بسیار بالایی برخوردار هستند.» انتشار پیغام های بن لادن به زبان های انگلیسی، آلمانی، دانمارکی و بسیاری از زبان های دیگر به موضوع دیگری به جز پیام ها اشاره می کند و آن این است که آنها غرب را هدف گرفته اند. «ریموند آبراهام» پژوهشگر اسلام و تاریخ خاورمیانه در کتابخانه کنگره امریکا در این خصوص می گوید: این پیغام ها مناسب مخاطبان غربی است و در نهایت دقت تهیه شده اند.» آبراهام که به تازگی مجموعه یی از پیام های ویدئویی القاعده را ترجمه و منتشر ساخته در ادامه اظهارات خود می افزاید: «پیغام های ویدئویی تبلیغاتی برای تضعیف روحیه غرب و تحریک مسلمانان هستند.»  اعتماد ۱/۸/۸۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی