رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی

طرح ایجاد بنیاد سینمای انقلاب اسلامی

 مقدمه:

با توجه به نیاز فرهنگی، اجتماعی، و سیاسی مردم در سطوح گوناگون ملی، فراملی و بین­المللی؛ متأسفانه عملکرد و نتایج بدست آمده در حوزة سینما در کشور نه تنها با حجم و جایگاه مطلوب در فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در این باره، مطابقت ندارد، بلکه تحقیقاً، قطار سینمای ایران حتی در موارد بی­شماری در جهت مقابل اهداف انقلاب اسلامی نیز حرکت کرده، چرا که به نظر می­رسد ریل­گذاری برای حرکت این قطار نیز از ابتدا در همین جهت غلط برنامه ریزی شده است. نتایج این رفتار، از نظر صاحب‌نظران و نخبگان سینمای ایران به عنوان چالش‌های اصلی سینمای ایران (در دو دهه اخیر) برشمرده شده و در چهار محور (چالش‌های اقتصادی، چالش‌های سیاسی، چالش‌های فرهنگی، و چالش‌های مدیریتی و سیاستگذاری) تقسیم بندی می­شود. در میان این چهار محور چالش‌های فرهنگی، و چالش­های مدیریتی و سیاستگذاری اهمیت و برجستگی بیشتری دارد. تعدادی از اهم آنها به شرح زیر است:

1-     عدم تبیین ماهیت سینمای پس از انقلاب اسلامی در نهادهای علمی، دینی، و مذهبی کشور.

2-     فقدان سینمای الگو به عنوان سینمای مطلوب نظام جمهوری اسلامی ایران.

3-     وجود فیلم‌های مبتذل، کم محتوا، و حتی در تضاد با آرمان­های انقلاب اسلامی.

4-     ضعف محتوایی و تکنیکی در غالب فیلم‌نامه‌های ساخته شده و ساخته نشده.

5-     فقدان هویت ملی، دینی، و انقلابی در بخش حداکثری سینمای ایران و بی­توجهی به فرهنگ و سنن ملی کشور.

6-   عدم توجه صحیح به مخاطب و نیازهای واقعی او در عموم فیلم­های ایرانی که بالتبع باعث از دست­دادن طیف وسیع تماشاگران سینمای ایران شده است.

7-   گسترش بی­اعتمادی و ناامیدی در میان مردم و به خصوص بین فیلمسازان سینمای ایران (و بالاخص دست اندرکاران سینمای انقلاب اسلامی) در سطوح مختلف، علی­رغم سیاست­ها، قوانین، و مقررات کشور و نیز تأکیدات مسئولان درجه اول نظام اسلامی.

8-     بی‌توجهی به بازسازی زیرساخت‌های صنعتی و عدم دسترسی مطلوب مردم به سینما.

9-     ناهماهنگی میان مسئولان بخش فرهنگی و سینمای کشور.

10-  به وجود آمدن مافیای سینمایی و قدرت یافتن گروه­های بی­تفاوت، مخالف، و حتی معاند در سینمای ایران.

11-  به حاشیه رانده شدن بخش قابل توجهی از نیروهای ارزشی سینما و همچنین عدم تربیت نیروهای مطلوب جمهوری اسلامی در بخش های مختلف سینمای کشور.

12-  وجود افراد به جای مانده از سینمای منحط دوران پهلوی با همان گرایش‎ها، سیاستها.

13-  وجود فضای غیرارزشی (و حتی ضد ارزشی) در پشت صحنة سینما و القای وجود حداکثری آن.

14-  و…

از یک نگاه ممکن است! این تلقی صحیح باشد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه رسیدگی به امور حداکثری طیف‎ها، جریان‎ها، سلیقه‎ها، ذائقه‎ها، و … را دارد و بنابراین نمی­توان محدودیتی برای نیروهای غیر متعهد بوجود آورد!! طبیعی است که این ناتوانی (یا ناخواستگی) موجبات بسیاری از مشکلات سینمای ایران را فراهم آورده است.

لذا به نظر می­رسد ایجاد تشکیلاتی که بتواند با قدرت متناسب لااقل بخشی از سینمای کشور را از جهات مختلف به سوی اهداف انقلاب اسلامی و سینمای مطلوب جمهوری اسلامی پیش ببرد ضرورتی غیرقابل انکار دارد.

کلیات:

بنیاد سینمای انقلاب اسلامی، تشکیلاتی است که با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تحت نظارت مستقیم رییس محترم جمهوری اسلامی ایجاد و اداره خواهد شد. رییس بنیاد به پیشنهاد رییس جمهور و با حکم مقام معظم رهبری منصوب می­شود.

اهداف و مأموریت­ها:

1-     کمک به گسترش فرهنگ اسلام و انقلاب اسلامی در ایران و جهان با بهره‎گیری از فیلم و سینما.

2-   کمک به تقویت ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی در جهت دستیابی به آرمانهای والای انقلاب اسلامی از طریق فیلم و سینما.

3-   ارتقا و انتظام جایگاه سینمای مبتنی بر آرمان­ها و ارزش­های انقلاب اسلامی در سطوح ملی و بین‌المللی بر مبنای سیاست­های کلی نظام و با توجه ویژه به رهنمودهای مقام عظمای ولایت از طرق لازم.

4-   کمک به نهادهای فرهنگی کشور نظیر شورای انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه­های علمیه، و…  و ارتباط موثر با آنان در جهت نیل به سینمای آرمانی انقلاب اسلامی.

5-   فعالیت در زمینه ایجاد تمهیدات لازم و تولید آثار سینمایی،  عرضه (پخش و نمایش) آثار سینمایی، تأمین امکانات و زیرساخت‌های سینمایی مورد نیاز، ارایه خدمات پشتیبانی، حمایتی، علمی، پژوهشی، آموزشی و… به هنرمندان و دست­اندرکاران سینما، ایجاد راهکارهای مناسب برای افزایش بهره­وری از امکانات بالقوه و بالفعل سینمای کشور، و… ذیل اهداف انقلاب اسلامی.

ارکان:

1-     هیأت رییسه

15 نفر عضو هیأت رییسه از میان صاحبنظران و مسئولان سینمایی، هنری، فرهنگی، دینی، اجتماعی، و سیاسی کشور توسط رییس جمهور پس از تأمین نظر مقام معظم رهبری انتخاب و برای مدت 5 سال منصوب می­شوند. این هیأت وظیفه سیاستگذاری کلان بنیاد و نظارت بر حسن اجرای سیاست­ها توسط رییس بنیاد را به عهده دارد. انتخاب و انتصاب مجدد هر یک از اعضا بلامانع است.

2-     رییس بنیاد

هیأت رییسه از میان اعضای هیأت یا افراد دیگر فردی را که دارای ویژگی توأمان تعهد، تخصص، دانش و توانایی مدیریت در زمینه اهداف بنیاد باشد، انتخاب و از طریق رییس جمهور به مقام معظم رهبری پیشنهاد می­نماید. رییس بنیاد با حکم رهبری برای مدت چهار سال منصوب می­گردد. دوران مسئولیت رییس بنیاد حداکثر برای دو دوره  مداوم قابل تمدید است.

عزل رییس بنیاد پس از اثبات ناکارآمدی وی در پیشبرد اهداف بنیاد توسط هیأت رییسه و از طریق رییس جمهور به مقام معظم رهبری پیشنهاد و با تصویب ایشان اقدام می­شود. رییس بنیاد در خصوص عملکرد خود در دوران مدیریت تا پایان عمر مسئول خواهد بود.

رییس بنیاد برای اجرای سیاست­های مصوب هیأت رییسه اقدامات لازم را به انجام می­رساند.

بودجه:

بودجه بنیاد ذیل بودجه دولت محترم جمهوری اسلامی مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت. ضمنا بنیاد می­توان برای پیشبرد اهداف خود با نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی داخل و خارج از کشور حسب مقررات و قوانین جاری کشور مشارکت نماید.

والسلام

نظرات (۱)

سلام، قبلان کارگر افغانی میگرفتم چون هم ارزن بودند و هم کارگرهای خودمون کارهای اینها را نمی‌خواستند. اخیرا تمام کارگرهمون ایرانی‌ هستند چون خیلیها بیکارند و نون شب ندارند. در حالی‌ که این به اصطلاح محافظان انقلاب هر روز تو سر و کلّه همدیگر میزنند و سر پولشون دعوا میکنند. انقلاب همین بود؟ گرسنگی، بی‌ عدالتی، بیچارگی. این انقلاب تا الان فقط برای نه مسلمانان و بی‌ خداها مثل چین و روسیه خوب بوده.
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی