رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی

گروه فرهنگی: پس از برنامه های همه جانبه ترکیه در جهت گرامیداشت سال مولانا که با دعوت از 48 کشور جهان همراه بود، کنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا در ایران بر حجم فعالیت های خود افزوده است.
    
    در این کنگره که از ششم تا دهم آبان ماه در تهران، تبریز و خوی برگزار می شود، برنامه های متفاوتی اجرا می شود که از جمله آنها می توان به مصورسازی منتخبی از غزلیات شمس اشاره کرد.از جمله دیگر برنامه هایی که به مناسبت هشتصدمین سال تولد مولانا به اجرا در می آید می توان به تولید یک سریال 26 قسمتی از داستان های مولانا توسط شبکه اول سیما در استودیو گلستان اشاره کرد. این سریال به تهیه کنندگی حسن احمدی و کارگردانی علی مختارزاده ساخته می شود. حسن احمدی در مورد دکور این سریال گفت:«فضایی حدود هزار متر را دکور کار خود قرار داده ایم و به شکل قابل ملاحظه یی طراحی و ساخت دکور را پیش بردیم. این دکور شامل 9 حجره، بازارچه، قصر، زندان و خانه های قدیمی می شود و در نهایت برای ساخت این مجموعه 40 روز زمان صرف شد.»
    
    از جمله دیگر اخبار مرتبط با هشتصدمین سال تولد مولانا می توان به چاپ کتاب های نایاب درباره این شاعر بزرگ ایرانی اشاره کرد. این کتاب ها با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری و مشارکت موسسه انتشاراتی دانشگاه تهران منتشر می شوند.
    
    انتشار کتابی به مناسبت این بزرگداشت، انتشار پایان نامه های مرتبط با مولانا و انتشار دفتر اول مولاناپژوهی از جمله دیگر برنامه های مرتبط با هشتصدمین سال تولد مولانا است.
    
    روزشمار بزرگداشت مولانا در حالی شمارش معکوس خود را آغاز کرده است و به اعلام برنامه های خود می پردازد که ترکیه در جدیدترین تلاش خود قصد دارد با تولید و نمایش فیلم مستند پرهزینه «مولانا، رقص عشق» که در دو نسخه فرانسوی و انگلیسی ساخته می شود، گامی دیگر برای از آن خود کردن این شاعر ایرانی بردارد. این فیلم به کارگردانی کورشات کیزباز در ماه دسامبر اکران خواهد شد. در نسخه انگلیسی این فیلم مورگان فریمن و در نسخه فرانسوی آن ژراردی پاردیو گفتار صحنه را می خوانند.این فیلم مستند در شش کشور مختلف فیلمبرداری شده است و شامل مصاحبه هایی است که با 40 مولوی شناس و صوفی صورت گرفته است. فیلمبرداری مستند «مولانا، رقص عشق» از سال 2005 آغاز شده است و این فیلم هم اکنون در مراحل پایانی فنی برای نمایش به سر می برد. سازندگان فیلم که بخش هایی از آن نیز به سماع اختصاص دارد، تلاش دارند تا نسخه یی اسپانیایی نیز از این فیلم تهیه کنند. اعتماد ۲۵/۷/۸۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی