رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی
گزارش تولید فیلم در نیمه اول سال 86: گوی سبقت در دست نسل دومی ها


نویسنده: سمیه علیپور


    
    نیمه اول سال 86 فرصتی بود تا کارگردانان نسل دوم و میانه سینمای ایران بیش از سایر گروه ها فیلم های خود را مقابل دوربین ببرند. البته در این میان اسامی کارگردانانی همانند بهمن فرمان آرا و محمدرضا اصلانی نیز مشاهده می شود اما بیش ترین تعداد کارگردانان از نسل فیلمسازان همدوره کمال تبریزی، مجید مجیدی و رسول صدرعاملی هستند.سینمای ایران در شش ماهه نخستین سال 1386 هرچند که با تغییر مدیریت در اصلی ترین مکان حمایت از تولید فیلم ها مواجه بود اما فصل پرکاری را پشت سر گذاشت. تولید حدود 40 فیلم در این زمان نشان دهنده حیات کم نقص سینما در این دوره است، هرچند که در همین زمان بهرام بیضایی نتوانست «لبه پرتگاه» را پس از انتخاب بازیگران و انجام دادن تمامی کارهای اولیه فیلم مقابل دوربین ببرد و حاصل کار ارزشمند داریوش مهرجویی در همین بازه زمانی از اکران بازماند.
    -
    
    نسل اول
    
    بهمن فرمان آرا از جمله کارگردانان نسل اول سینما، با ساخت «یک بوس کوچولو» سه گانه مرگ خود را تکمیل کرد و در بهار سال 86 پس از آن که حدود شش سالی را با ساخت این سه گانه سپری کرده بود سراغ تولید فیلمی تازه در حال و هوایی متفاوت رفت. «خاک آشنا» اوایل تیرماه مقابل دوربین رفت و پس از یک ماه و نیم فیلمبرداری، خانه یی قدیمی در تهران به عنوان آخرین لوکیشن این فیلم مورد استفاده قرار گرفت تا با شروع تدوین توسط عباس گنجوی انتظار برود این فیلم اواخر فصل پاییز آماده نمایش شود. فرمان آرا در این فیلم برای سومین بار از رضا کیانیان به عنوان بازیگر نقش اصلی فیلم خود استفاده کرده است. بابک حمیدیان، مریم بوبانی، بیتا فرهی، رویا نونهالی، نیکو خردمند، هدایت هاشمی و رعنا آزادی فر دیگر بازیگران آن هستند.فرمان آرا تاکنون اعلام نکرده است قصد دارد فیلمش را برای حضور در جشنواره فیلم فجر ارائه دهد یا می خواهد آن را همانند «یک بوس کوچولو» در آستانه جشنواره اکران کند.و اما محمدرضا اصلانی دیگر کارگردان این نسل است که پس از نزدیک به 30 سال دومین فیلم سینمایی خود را مقابل دوربین برد، هرچند که ساخت «آتش سبز» به سادگی اتفاق نیفتاد و حوادث و مشکلات بسیاری را به همراه داشت.اصلانی پس از یک پیش تولید نسبتاً طولانی اوایل تابستان به همراه گروه فیلمبرداری راهی جنوب خراسان شد تا در فضایی آرام و به دور از سروصداهای تهران فیلم خود را بسازد. فیلمبرداری کار که توسط مرتضی پورصمدی انجام می شد تا نیمه های راه با موفقیت پیش می رفت که پاره شدن طناب در یک سکانس و شکستن مهره کمر پگاه آهنگرانی، بازیگر فیلم، همه چیز را تغییر داد. گروه پس از این اتفاق دو هفته فیلمبرداری را تعطیل کردند و راهی تهران شدند تا با پایان مداوای آهنگرانی فیلمبرداری از سرگرفته شود. فیلمنامه «آتش سبز» که بر اساس افسانه کهن «سنگ صبور» نوشته شده، داستان دختری است به نام «ناردانه» که در کودکی سروش ازدواجش را با یک مرد مرده می شنود و برای گریز از این سرنوشت خوف انگیز، ناخواسته گام در راهی دشوار می گذارد.ابراهیم فروزش که فیلمبرداری «هامون و دریا» را پاییز سال گذشته آغاز کرده بود، مراحل فنی این فیلم را در نیمه نخست امسال به پایان رساند. «هامون و دریا» مانند اغلب ساخته های این فیلمساز به تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده و موضوعی مربوط به کودکان دارد.«آخر هفته» به کارگردانی محمد متوسلانی پس از سال ها دوری این فیلمساز از عرصه کارگردانی مقابل دوربین رفت. فیلمبرداری تازه ترین فیلم محمد متوسلانی اوایل خرداد ماه شروع شد و تیرماه به پایان رسید. با پایان یافتن مرحله فیلمبرداری، آرش معیریان تدوین آن را انجام داد. در «آخر هفته» لادن مستوفی، مجیدصالحی، ساعد هدایتی، علی کاظمی، بهمن دان، محمد ابهری، سعید پیردوست، زهره صفوی و حسن شکوهی بازی می کنند. ماشین راننده جوانی توسط دختری به سرقت می رود. جوان اگر ماشین را که متعلق به صاحب کارش است ظرف 24 ساعت نتواند پیدا کند کار، اعتبار و آبرویش را از دست می دهد. به نظر می رسد متوسلانی قصد دارد با این فیلم یک کار پرمخاطب و پرفروش به کارنامه حرفه یی اش اضافه کند.
    
    نسل دوم
    
    مجید مجیدی به عنوان یکی از موفق ترین فیلمسازان نسل دوم ساخت فیلم تازه یی را در 28 اردیبهشت ماه سال 86 آغاز کرد. آنچه به عنوان عمده خبرهای پیش تولید این فیلم منتشر می شد، انتخاب یکی از بازیگران توسط مجیدی از میان نابازیگرانی بود که به امید رفتن مقابل دوربین به دفتر این فیلمساز مراجعه می کردند. با انتخاب این بازیگران، «آواز گنجشک ها» کلید خورد. حامد آغازی، مهدیه عسگری و کامران دهقان اسامی این بازیگران است. مجیدی پس از «بید مجنون» که از بازیگر حرفه یی استفاده کرده بود، در «آواز گنجشک ها» به سینمای مورد علاقه خود بازگشته و با نابازیگران کار کرده است. رضا ناجی که با فیلم های مجیدی بازیگری را آغاز کرده بود، یکی از نقش های اصلی این فیلم را ایفا کرد. این فیلم در حال حاضر مراحل فنی را سپری می کند. درصورتی که این فیلم برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده شود، جزء کارهای مطرح بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر خواهد بود.
    
    «لاک پشت ها» به کارگردانی ابوالحسن داوودی در فروردین ماه بدون حضور بازیگران اصلی آن در قشم مقابل دوربین رفت. در این زمان بخش های مستند آن که مربوط به تخم گذاری لاک پشت ها و تولد آنان است فیلمبرداری شد. داوودی منتظر است تا با فرارسیدن فصل زمستان که زمانی مناسب برای فیلمبرداری باقی بخش های آن است، فیلمبرداری «لاک پشت ها» را از سر بگیرد. این فیلم ماجرای فروپاشی یک خانواده است که وقایع غیرمنتظره، آنها را از نقاط مختلف جهان دور هم جمع می کند. فیلم در تهران، قشم و چند شهر آلمان و دوبی فیلمبرداری خواهد شد. فیلمنامه «لاک پشت ها» بر اساس طرح اولیه از رضا میرکریمی توسط داوودی و فرید مصطفوی نوشته شده است. پرویز پرستویی، بهرام رادان و گلشیفته فراهانی بازیگرانی هستند که برای حضور در این فیلم دعوت شده اند.کمال تبریزی ساخت «همیشه پای یک زن در میان است» را اواخر سال 85 آغاز کرد و پس از تعطیلات نوروزی فیلمبرداری آن را از سر گرفت. گلشیفته فراهانی، حبیب رضایی، مهران مدیری و حسن معجونی بازیگران اصلی این فیلم هستند. تبریزی همانند سایر کارهایش در مورد این فیلم نیز خلاصه داستانی دقیق منتشر نکرده و فقط به بیان این جمله بسنده کرده است که، در پایان هر اتفاقی در می یابیم که پای یک زن در میان است. در حال حاضر موسیقی این فیلم توسط آریا عظیمی نژاد ساخته می شود. انتظار می رفت این فیلم برای نمایش در جشن سینمای ایران آماده شود اما پایان نیافتن مراحل فنی باعث شد تا نخستین نمایش «همیشه پای یک زن در میان است» در جشنواره فیلم فجر اتفاق بیفتد. «پاداش» دیگر فیلم تبریزی است که ساخت آن در نیمه اول سال 86 آغاز شد، البته این فیلم فعلاً مرحله پیش تولید را پشت سر می گذارد. تبریزی لوکیشن های این فیلم را در عربستان انتخاب کرده است. با توجه به اینکه فیلمنامه این کار توسط رضا مقصودی بازنویسی می شود انتظار می رود، «پاداش» دارای حال و هوای طنز باشد. بهروز افخمی همچنان مشغول فیلمبرداری سکانس هایی از «فرزند صبح» است: انتظار می رفت فیلمبرداری فیلم با برداشت این سکانس ها در نیمه تابستان 86 به پایان برسد. افخمی در نیمه اول امسال سکانس های مربوط به دوران 60 سالگی امام خمینی(ره) را با بازی عبدالرضا اکبری و گریم متفاوت او ضبط کرد.
    
    نسل میانه
    
    محمدحسین لطیفی پس از ساخت فیلم هایی چون «روز سوم» و « خوابگاه دختران» در سال 86 باز هم سراغ ساخت فیلمی کمدی رفت. «توفیق اجباری» حاصل بازگشت لطیفی به سینمایی است که در «عینک دودی» و «دختر ایرونی» آن را تجربه کرده بود. لطیفی فیلمبرداری «توفیق اجباری» را خرداد ماه در تهران آغاز کرد و تیرماه پس از پایان فیلمبرداری، تدوین و سایر مراحل فنی فیلم شروع شد. باران کوثری که به بازیگر ثابت کارهای لطیفی تبدیل شده است، در این فیلم نقش یک وکیل را ایفا کرد. محمدرضا گلزار نیز در نقش یک هنرپیشه سینما در «توفیق اجباری» حاضر شد، این نخستین همکاری ستاره سینما و کارگردان فیلم های پرفروش سال های اخیر محسوب می شود. کمال طباطبایی، تهیه کننده این فیلم، ترجیح می دهد « توفیق اجباری» را پیش از شروع جشنواره و در زمانی مناسب اکران کند. این فیلم داستان اختلاف یک زوج و شرح دعواهای آنها پس از طلاق است. خلاصه داستان یادآور فیلم «عینک دودی» است، هرچند به نظر می رسد این بار حضور یک زن دیگر در این دعواها فرم تازه یی به ماجراها دهد.ساخت «دیوار» توسط محمدعلی طالبی بالاو پایین های بسیاری داشت اما این فیلم بالاخره در فصل بهار با بازی گلشیفته فراهانی مقابل دوربین رفت. طالبی در این فیلم نیز همانند دیگر ساخته هایش سراغ تصویر کردن موضوعات مربوط به کودکان و نوجوانان رفته است. خلاصه داستان این فیلم عبارت است از پدر یک خانواده که موتورسوار روی دیوار مرگ است، دچار حادثه می شود و دختر و پسر او برای گذران زندگی، کار پدر را در پیش می گیرند و...بر اساس اعلام تهیه کننده فیلم، «دیوار» نیمه آذر ماه آماده نمایش عمومی می شود.مانی حقیقی تیرماه امسال ساخت سومین فیلم سینمایی اش را آغاز کرد .این در حالی است که هنوز هیچ یک از ساخته های قبلی او به نمایش عمومی در نیامده است. «کنعان» تولیدی پربازیگر محسوب می شود. بهرام رادان، ترانه علیدوستی، افسانه بایگان، محمدرضا فروتن و حسن معجونی بازیگران اصلی این فیلم هستند. مانی حقیقی این روزها سکانس های پایانی این فیلم را ثبت می کند. فیلمنامه «کنعان» توسط اصغر فرهادی نوشته شده است.
    
    رضا میرکریمی نیز مراحل فنی «به همین سادگی» را در بهار و تابستان 86 انجام داد. این فیلم ماجرای زندگی زنی است که در ادامه مسیر زندگی مشترک خود دچار تردید شده است. هنگامه قاضیانی نقش این زن را ایفا کرده است. فیلم میرکریمی بدون اینکه مورد داوری قرار بگیرد، نخستین بار برای هیات داوران جشن سینمای ایران به نمایش در آمد.
    
    علیرضا امینی هم فیلم «استشهادی برای خدا» را در مرحله فنی دارد. این فیلم سال گذشته در سرمای شدید فیروزکوه و در برف و بوران فیلمبرداری شد. جمشید هاشم پور در فیلم امینی نقش یک راهبان قدیمی قطار را بازی می کند که پس از سال ها به روستای زادگاهش باز می گردد تا اتفاقات گذشته را جبران کند. «صد سال به این سال ها» به کارگردانی سامان مقدم اواخر سال 85 کلید خورد و فیلمبرداری آن تا خرداد امسال ادامه داشت. یکی از دلایل طولانی شدن زمان فیلمبرداری این کار، تعدد لوکیشن هایش بود. مقدم در این فیلم زندگی زنی به نام ایران(فاطمه معتمدآریا) را در سه دهه 50 ، 60 و 70 روایت می کند. «صد سال به این سال ها» تجربه تازه مقدم در ژانر اجتماعی محسوب می شود. پرویز پرستویی و رضا کیانیان پس از سال ها در این فیلم باز هم مقابل یکدیگر قرار گرفتند. با توجه به جوی که «کافه ستاره» در مورد توانایی های مقدم در فیلمسازی به وجود آورد، انتظارات از این کارگردان جوان بالارفته است و به نظر می رسد «صد سال به این سال ها» پاسخگوی این انتظارات باشد. البته این فیلم در مرحله تدوین دچار توقف شد اما پس از سه ماه محمدرضا مویینی جایگزین مستانه مهاجر شد.رضا کریمی چهارمین فیلم سینمایی خود را بر اساس فیلمنامه یی از محمدهادی کریمی مقابل دوربین برد. «انعکاس» ملودرامی اجتماعی با ساختاری پرتعلیق است، تمی که معمولاً با اقبال مخاطب روبه رو می شود. مهناز افشار، کامبیز دیرباز، حمید گودرزی و شهره قمر نقش های اصلی این فیلم را ایفا کرده اند. تولید این فیلم به پایان رسیده است و سعید حاجی میری مسوولیت تهیه آن را بر عهده دارد.اکبر خواجویی نیز ساخت «محیا» را در بهار 86 آغاز کرد. «محیا» سومین فیلم سینمایی اکبر خواجویی پس از 16 سال دوری از سینما است و در آن الهام حمیدی، شهاب حسینی، آزیتا حاجیان، مریم بوبانی و تقی سیف جمالی به ایفای نقش می پردازند.«مصاحبه» به کارگردانی بهرام کاظمی خرداد ماه کلید خورد. بخش هایی از این فیلم در مناطق شمالی کشور فیلمبرداری شد. بیش از 80 درصد فیلمبرداری کار در تهران و در فضاهای شهری انجام شد. فیلمبرداری این فیلم تا نیمه های تیر ماه در تهران ادامه داشت.
    
    فیلم اولی ها
    
    پریسا بخت آور که با ساخت مجموعه های تلویزیونی تمایلش برای کارگردانی را نشان داده، امسال اولین فیلمش را بر پایه فیلمنامه یی از همسرش، اصغر فرهادی، مقابل دوربین برد. «دایره زنگی» 21 شهریور ماه در تهران کلید خورد. در این فیلم بازیگرانی چون هدیه تهرانی، مهران مدیری، امین حیایی، باران کوثری، صابر ابر، گوهر خیراندیش، نیما شاهرخ شاهی، بهاره رهنما، امید روحانی، ملیکا شریفی نیا، نیلوفر خوش خلق، اکرم محمدی، امیرنوری، شاهرخ سخایی، محسن قاضی مرادی، کیانوش گرامی و مهدی پاکدل ایفای نقش می کنند. فیلم داستان یک روز از کار دختر و پسر جوانی است که برای تامین پول مورد نیازشان راهی خانه یی در بالای شهر می شوند. خلاصه داستان این فیلم به نوعی یادآور «چهارشنبه سوری» فیلم موفق اصغر فرهادی است.شهرام شاه حسینی پس از سال ها ساخت فیلم کوتاه نخستین فیلم سینمایی خود را در حال و هوایی متفاوت نسبت به آنها مقابل دوربین برد. «کلاغ پر» اوایل بهار در تهران و لواسان فیلمبرداری شد و به سرعت مراحل فنی را طی کرد تا برای اکران عید فطر آماده شود. «غیرمنتظره» یک درام روانشناسانه است. با اینکه فیلم آماده اکران است، احتمالاً برای نخستین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش در می آید.
    
    -
    
    در کنار این فیلم ها، فریدون حسن پور در شمال کشور «نشانی» را می سازد، شهریار بحرانی در نیمه های فیلمبرداری «ملک سلیمان» است، حمید بهمنی مشغول ساخت «آن مرد آمد» است، فیلمبرداری «در میان ابرها» به کارگردانی روح الله حجازی ادامه دارد. «ماه وش» ساخته محمد درمنش آماده اکران است، «تولدی دیگر» به کارگردانی عباس رافعی آخرین مراحل فنی را طی می کند و محمد احمدی «چگونه ارکستر هماهنگ می شود» را به عنوان دومین فیلم سینمایی خود کارگردانی کرده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی