رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی

برخی اعتقاد دارند که اساساً همه چیز و همه اتفاقات عالم "خیر" است و آنجا که قرآن مجید تاکید می‌فرماید که هیچ برگ درختی فرو نمی‌افتد مگر آنکه در حیطه علم خداوندی قرار داشته باشد، را دلیلی بر این اعتقاد می‌داننند. هر اتفاقی خیر است اما ارزیابی ما از آن واقعه است که با توجه به میزان نتایج مطلوب یا نامطلوبش، آن را در جایگاه "خوب" یا "بد" جای می‌دهد. عباراتی مثل "الخیر فی ماوقع"، "هر چه پیش آید خوش آید"، "هر چه از دوست رسد نیکوست" و … و حتی عبارت ظاهراً متناقض "نعمت جنگ تحمیلی" از این نگاه نشات می‌گیرد. در واقع و به تعبیری خداوند بزرگ با هر اتفاق، بندگان خود را برای دریافت رحمت خاص خویش "سطح‌بندی" می‌کند. در امتحان سطح‌بندی هر کس به میزان ارتباط او با اتفاق حادث شده، مورد ابتلاست؛ و هر که صابرتر باشد بشارت بیشتری دریافت خواهد نمود. "و لنبلونکم بشیی من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین"* این نص قرآن کریم است که ترس و گرسنگی و نقص در مال و جان و بهره‌ها امتحان الهی است و پیروز این میدان صابرین هستند. "صبر" با معنای کامل آن انسانی فعال، پویا، امیدوار، و بنده! می‌سازد که خویش را در دستان قدرت الهی می‌یابد و تلاش می‌کند تا نه تنها از هر امتحان الهی سربلند بیرون آید بلکه ارتقاء به جایگاه بالاتر و والاتری را در میان پذیرفته‌شدگان آن امتحان سرلوحه همت خود قرار می‌دهد…

در میان بیش از یکصد نفر از خبرنگاران، مسئولان، و دست‌اندکاران رزمایش ولایت (که عازم مأموریت بودند و در اثر سانحه هوایی به شهادت رسیدند) حدود چهل تن از فرزندان خانواده بزرگ صدا و سیما نیز از باب شهادت به میدان آخرت وارد شدند. این واقعه که اشک اندوه مردم شفیق ایران را فرو ریزاند، موجی از غم و حسرت را در دل یاران و همکاران ایشان باقی گذاشت- اما- جلوه‌های از الطاف الهی را نیز به خوبی نمایان ساخته، که پرداختن به آن مجالی بسیار بیشتر نیازمند است. در این میان به حضور رئیس محترم سازمان صدا و سیما در محل مأموریت خبرنگاران شهید اشاره می‌شود که وی در کسوت خبرنگار، مأموریت خبرنگار شهید را- خود- به انجام می‌رساند. این حرکت نتایج مثبتی را به دنبال دارد که برخی از آن را یادآوری می‌نمایم:

1.    بازماندگان شهدای این حادثه، ناگهان در بهتی عظیم نظاره‌گر از دست دادن عزیزان خود شده بودند. عزیزانی که هر یک با حضور موثر خود در عرصه خبررسانی، جایگاه ویژه‌ای در قلب و دیده مردم داشتند. التیام فقدان آنان راهی خاص را ناگزیر می‌ساخت که ابتکار شایسته و حساب شده جناب آقای مهندس ضرغامی شاید توانسته باشد تا حد زیادی درد فراق خانواده‌های شهدا را التیام بخشد. هرگز یادم نمی‌رود، حضور ایشان در مراسم ترحیم فرزند دلبندم چه بسیار تسکین‌دهنده غم از دست دادن آن ریحانه بهشتی‌ام بود که جا دارد از ایشان سپاسگزاری نمایم.

2.    بر خلاف گمان برخی افراد، خبرنگاری از شغل‌های بسیار خطیر است. هر فرد ممکن است در طول عمر خود تنها یک یا چند بار معدود در بطن حوادث قرار گیرد، اما خبرنگار به دلیل رسالتی که بر دوش دارد هر روز و هر شب و به طور مکرر در مسیر حوادث متعدد و متنوعی واقع می‌شود که بدون تعارف برای او خطرناک و حادثه ‌آفرین است. در عین حال نیز نمی‌توان او را از این موقعیت برحذر داشت، چرا که اصل خبررسانی بر پایه همین حضور موثر و خطرپذیر استوار است. حضور رئیس سازمان صدا و سیما در این جایگاه، اهمیت و ارزش شغل حساس، دقیق، پرفراز و نشیب، و خطیر خبرنگاری را بیش از پیش به نمایش می‌گذارد.

3.    سالهای دفاع مقدس که به تعبیری "پاره‌ای از بهشت" بود براساس آموزه‌های دینی یادمان داد که هرگاه در مسیر اهداف متعالی اسلام، علمداری بر خاک افتد، علمداری دیگر بیرق او را برداشته به نشان تداوم راه شهید، آن را به اهتراز در می‌آورد.

4.    فقدان خبرنگاران شهید از آنجا که فراق عزیزانی را باعث گردیده، غم فزا و جانکاه است، اما نباید و نخواهد شد که ما را از تلاش برای رسیدن به اهداف الهی‌مان باز دارد. انجام وظیفه خبرنگاری خبرنگار شهید توسط فرمانده او- رئیس سازمان صدا و سیما- ادامه راه شهدایمان و آمادگی همیشگی آحاد مردم را برای به دست گرفتن پرچم علمداران شهید تصویر می‌کند.

5.    اطلاع چندانی ندارم از اینکه آیا جناب آقای مهندس ضرغامی پیش از این تجربه خبرنگاری داشته‌اند یا خیر، اما به مصداق مثل معروف "شنیدن کی بود مانند دیدن" اینکه رئیس سازمان صدا و سیما تنها از حساسیت و دقت لازم در عرصه خبرنگاری مطلع باشند با خود آن را لمس کرده باشند، تفاوت بسیار است. این موقعیت (که به دست خود ایشان فراهم شد) امکان درک هر چه بیشتر این احساس را به وجود می‌آورد و از این مسیر- شاید- بسیاری از دغدغه‌های و نگرانی‌های خبرنگاران، خود را می‌نمایاند که به یکی از آنها اشاره می‌شود: به یقین برای انتخاب افراد برای پست خبرنگاری باید به ویژگی‌های لازم این حرفه توجه داشت. استعداد، توانایی، ویژگی‌های روحی- روانی، و اکتسابات علمی و اخلاقی از خصوصیاتی است که در حد بالایی برای خبرنگار ضرورت دارد، و انتخاب برخی افراد که ممکن است از درجه پایین این امکانات برخوردار باشند، ظلمی مضاعف است: هم به خود آنان، هم به این حرفه مقدس، و هم به اهداف متعالی مورد نظر توجه به این امر با حضور نمادین رئیس محترم سازمان صدا و سیما در این جایگاه بیش از پیش مورد انتظار است.

6.    کارکنان سازمان صدا و سیما که هر یک نوعی در بخشی از این حرفه مشغول هستند، هنگامی که رئیس خود را در این جایگاه ملاحظه می‌کنند، به فعالیت‌ها و مأموریت‌های خود با پشتگرمی و علاقه بیشتری می‌نگرند. چرا که می‌دانند رئیس سازمان صدا و سیما به ارج و اهمیت زحمتی که می‌کشند، به خوبی واقف بوده، هرگاه که لازم باشد از تمام وجود خویش برای اثبات این اهمیت مایه می‌گذارد.

7.      

این همه، تنها گوشه‌ای از نتایج پسندیده یک اقدام است که به واسطه وقوع تأسف بار سقوط هواپیمای حامل خبرنگاران، به انجام رسیده است. حال اگر بتوان تمامی نتایج آن واقعه دردناک را بررسی، تحلیل، و ارزیابی نمود، به "خیر" بودن این حادثه سهمگین پی خواهیم برد.

در پایان ضمن استعانت از خداوند منان در موفقیت همه کسانی که در این ابتلا مورد امتحان الهی واقع شده‌اند، برای شهدای این واقعه علو درجات، و برای بازماندگان ایشان صبر و اجر خواهانم؛ و از او تمنا دارم ما را نیز از همین باب، به میدان آخرت وارد نماید.

 

* سوره بقره- آیه شریفه 153

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی