رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکی از معدود گفتگوهای تفصیلی خود با روزنامه ها، به بیان کارنامه فعالیت خود، نامه اخیر ناشران، روند مجوز دادن به نشریات در سال جدید، سرانجام تشکیل معاونت قرآنی، موضوع جنجالی عدم اکران فیلم سنتوری و تغییرات ستادی این وزارتخانه در سال ۸۷ پرداخت.
حسین صفار هرندی در گفتگو با روزنامه اطلاعات در پاسخ به اینکه " شاخص ترین رویداد تازه در حوزه فرهنگ و هنر کشور که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاق افتاد چه بود؟"، با اشاره به رویکرد دولت در عدالت گستری و توزیع عادلانه فرصت ها در سفرهای استانی، گفت: حداقل دستاورد سفرهای استانی برای مردم هر استان این بود که ۲۰۰تا ۴۰۰ میلیون تومان بودجه بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی هر استان اضافه شد.‌ کار مهم دیگر ما گسترش شورای فرهنگ عمومی به استان‌های سراسر کشور و بررسی فرهنگ بومی آن منطقه در شورا که همانجا با حضور اعضا تشکیل می‌شد، بود.‌ کار شورای فرهنگ زدودن آلودگی‌ها از پیکره فرهنگ مناطق مختلف و نیز در سطح ملی است. حرکت ما به سمت و سویی بوده همه اذعان دارند که سطح فرهنگ عمومی بالاتر رفته است. نمونه این جریان را در چهارشنبه‌سوری امسال می‌شد به خوبی دید.‌
وزیر ارشاد در بخش دیگری از این گفتگو در واکنش به این پرسش که "تا چه اندازه به وعده های فرهنگی دولت نهم و نطق جذاب روز رأی اعتماد نزدیک شده اید"، نقش سایر دستگاههای فرهنگی از قبیل صداوسیما و روحانیت در فرهنگ سازی را مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: ما باید به شعارهایی که دادیم رجوع کنیم و ببینیم چه گفتیم که الان بتوانیم ارزیابی کنیم. در هنگام تصدی ما بخش فرهنگ متهم بود. در خطبه‌های نماز جمعه آن روزها و در سایر تریبون‌ها این اتهام به صورت مکرر تکرار می‌شد. برای مثال در مجلس آن زمان مطرح می‌شد که ۷۰ درصد کتاب‌ها ضاله‌اند. من این را قبول نداشتم و ندارم ولی این امر نشان می‌‌داد که بخشی از آنها البته انحرافاتی داشت. الان اگر سری به بازار کتاب بزنید به خوبی ملاحظه می‌کنید که اساس حوزه نشر ما به صلاح در آمده است. من با جسارت ادعا می‌کنم اگر کسی می‌تواند یک دهم برخی خطاکاری‌هایی که در حوزه کتاب اتفاق می‌افتاد را الان نشان دهد بیاید و اعلام کند. امروز متدینین ما برای رفتن به سینما و تئاتر احساس امنیت می‌کنند. رکورد شرکت در یک نمایش، برای دیدن یک نمایش مذهبی شکسته شد. من به خاطر این اعتمادآفرینی دست تک‌تک هنرمندان کشور را می‌فشارم و می‌خواهم تا قدر این اعتماد بازیافته را بدانند.
وی در خصوص نامه اخیر اتحادیه ناشران و گلایه از آنچه که آن را "طولانی شدن زمان صدور مجوز کتاب در ارشاد" و در نتیجه ضربه‌ به معیشت ناشران و مولفان خوانده اند، اظهار داشت: خوشحالم که اینقدر آزادی وجود دارد که نامه‌ای را که برای من می‌نویسند قبل از اینکه به دست من برسد همه جا چاپ شده است. این آزادی مبارک باد. این دوستان باید بگویند که ما تخطی از قانون کرده‌ایم یا دیگران. من متاسفم که بگویم که در برخی از همین کتاب‌هایی که مدت‌هاست معطل مانده‌اند حرمت‌های جامعه اسلامی ما شکسته شده است. مگر من می‌توانم قانون کشور را زیر پا بگذارم و جلوی اینگونه کتاب‌ها را نگیرم؟! این در همه جای دنیا هست. الان در کشورهای اروپایی مگر می‌توان کتابی منتشر کرد که مقدسات آنها را زیر سوال ببرد؟
صفارهرندی ادامه داد: قبول دارم که در حوزه نشر برخی موارد که مستحق نبوده طولانی شده و بابت آن هم عذرخواهی می‌کنم، البته تعداد آنها خیلی کم است. آن کتابی که یک سال و نیم طول کشیده، چه بسا که هرگز از ما جواب مثبت دریافت نکند. تا زمانی که اصلاحات لازم را انجام ندهد همچنان در نوبت خواهند ماند. برخی از کتاب‌ها را هم راست می‌گویند، قبلاً چاپ شده ولی ما از آنجا که باید جلوی سیئات دیگران را هم بگیریم از چاپ مجدد آنها جلوگیری می‌کنیم. البته بعضی کتاب‌ها یک روزه هم مجوز می‌گیرند. نهایتاً از دید من هر کتابی باید حداکثر ظرف مدت ۲ ماهه مجوز بگیرد.
وی با ردّ شایعه توقف صدور مجوز برای روزنامه جدید، درخصوص لغو مجوز چند نشریه در روزهای پایانی سال گذشته خاطرنشان کرد: هیچکدام از نشریات لغو مجوز شده در سال گذشته به خاطر نقد دولت به این سرنوشت دچار نشدند. اواخر سال گذشته هیأت نظارت در جلسه‌ای که اتفاقاً من حضور نداشتم تعدادی نشریه زرد را به علت استفاده‌های ابزاری از تصاویر زنان و... لغو امتیاز کرد که هیچ ربط سیاسی هم نداشت. البته یکی از نشریات هنری درخواست تجدید نظر کرده که من هم در جلسه حضور خواهم یافت و دفاع می‌کنم.‌
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص آخرین وضعیت تشکیل معاونت قرآنی در این وزارتخانه تأکید کرد: ما پیگیر تشکیل این معاونت همچنان هستیم اما مهم برای ما رسم کار است نه اسم کار. ما کارمان را در این عرصه متوقف نکردیم. بودجه فعالیت‌های قرآنی نسبت به زمان آغاز تصدی ما هم‌اکنون ۳۰ برابر شده است. کدام معاونت ما بودجه‌اش ۳۰ برابر شده است؟ افتخار می‌کنیم که قرآن را به متن فعالیت‌های وزارت ارشاد آورده‌ایم و هم‌اینک صدها تشکل قرآنی با وزارت ارشاد مرتبط شده‌اند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه "با وجود جسارت مثال‌زدنی شما در کار و پافشاری بر روی عقایدتان ولو اینکه هزینه‌هایی هم در بر داشته باشد، مانند آنچه در مورد عدم اکران یکی از فیلم‌های سینمایی در سال گذشته رخ داد، آیا کاری بوده که در طول دوران وزارتتان شخصاً علاقه‌مند به انجام آن باشید، اما به هر دلیل به نتیجه نرسیده باشد؟"، اظهار داشت: در روال کار اداری اینگونه موارد بسیار اتفاق می‌افتد. گاهی اتفاق افتاده که می‌خواسته‌ام مسئولی را با جابه‌جایی تقویت کنم یا مسئول قوی‌تری را به کار بگمارم. مخاطبان من بنا به دلایلی استدلال کردند که این کار شدنی نیست و من از خواسته خودم گذر کردم.‌
صفارهرندی درخصوص فیلم سنتوری هم ابراز عقیده کرد: آقای مهرجویی در یک فیلم خلاصه نمی‌شود. حتی این فیلم به لحاظ فنی و محتوایی هم شایسته‌ترین فیلم این کارگردان نیست. اصرار آقایان برای گرفتن مجوز از شخص من برایم هنوز هم مبهم است. البته همین‌جا از عملکرد همکاران معاونت سینمایی دفاع می‌کنم و این فیلم را نماینده ایران امروزی نمی‌بینم. اگر این فیلم بخواهد نماد سینمای ملی ایران باشد باید دور اصلاح فرهنگ عمومی و تقویت عزت ملی را خط بکشیم.‌ این اهانت به جامعه ایرانی ما را به هیچ جا نخواهد رساند.
وزیر ارشاد با اشاره به انجام برخی تغییرات ستادی این وزارتخانه در سال آینده، اضافه کرد: معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارتخانه به دلیل اصرار محل قبلی خدمت ایشان، به دانشگاه امام صادق(ع) بازخواهد گشت و معاون جدید به‌زودی معرفی خواهد شد. چند اداره کل ستادی و استانی هم که سرپرست داشته‌اند به زودی مدیرکل جدیدشان منصوب خواهد شد. سایت آفتاب ۲۰/۱/۸۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی