رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی

دبیر جشنواره فیلم فجر اعلام کرد: توجه جشنواره امسال به محتوای فیلم ها بود
«یکی از ویژگی های این دوره از جشنواره فیلم فجر، توجه بیشتر به محتوا بود و در این دوره تلاش شد تا معیارهای فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران مدنظر قرار بگیرد و فکر می کنیم در این زمینه گام های روبه جلو برداشته ایم.»
    مجید شاه حسینی دبیر بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با بیان این مطلب به فارس گفت: «ما هر نوع اثر ارزشی را پاس می داریم. خیلی از صاحبان آثار معترض به داوری، آثار خود را با پول فارابی ساخته اند و ما افتخار می کنیم که بودجه فارابی در ساحت های ارزشی، ملی، اعتقادی و میهنی هزینه شده است. اما حکایت ما به حکایت معلمی می ماند که شاگردانش واجد توانایی های متفاوت اند و در یک مسابقه قصه نویسی یا نمایشنامه نویسی، ذوق، استعداد و قوت قلم شاگردانش متفاوت است و طبعاً نمره دانش آموزانش هم متفاوت خواهد بود. اما او همه را علی السویه دوست دارد و به همه مهر می ورزد.»
    شاه حسینی ادامه داد: «اگر آثاری که امسال در جشنواره فیلم فجر عرضه شده اند، تاثیری در مخاطب ایجاد کردند و تماشاگر با دیدن این مجموعه ، احساسی دینی و ناشی از اعتقاد قلبی به یک مرام، تفکر و ایده یافت؛ احساسی که بعد از انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته و روحی است که امام خمینی (ره) به کشور ما دمید، به باور من جشنواره فیلم فجر به وظیفه اصلی خود عمل کرده است.
    او افزود: اینجاست که باید ببینیم آیا مخاطب به این باور مشترک نزدیک تر شده است آیا رنگ و بوی فرهنگ بعد از انقلاب، بر جانش نشسته است آیا عطر حماسه و ایثار بر جانش نشسته است اگر این اتفاق افتاده، ما حق نداریم به نیابت از مردم، بیاییم قضاوت کنیم و چون فیلمی را نمی پسندیم یا فیلم دیگری را می پسندیم، بگوییم این فیلم اثری ارزشی نیست!
    مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: در حوزه ساختاری و در نحوه اجرا، این جشنواره ویژگی های خاص خود را داشت. یعنی در دوره اخیر با تفکیک بخش مسابقه بین الملل از مسابقه سینمای ایران، کار بزرگی صورت گرفت. رویکردی که تا به حال بارها به آن فکر شده بود و به طرق مختلف، کسانی به آن اندیشیده بودند اما هیچ وقت به مرحله اجرا نرسیده بود و باید توجه داشت که اجرای این طرح در جشنواره بیست و ششم ، کار شجاعانه ای بود که نشان داد تفکیک بخش مسابقه سینمای بین الملل از سینمای ایران، می تواند چقدر در کارکرد جشنواره فیلم فجر، مؤثر باشد. در این راه، فیلم های خارجی - که با تلاش سالانه و پیگیر، زمینه حضور آن ها در جشنواره فراهم می شود- تحت الشعاع فیلم های ایرانی قرار نگرفتند و مخاطبان جشنواره، این فرصت را داشتند که از هر دو گروه آثار مسابقه سینمای ایران و جهان بهره ببرند.
    وی درباره برخی انتقادها از داوری جشنواره اخیر، گفت: امسال با توجه به حجم فیلم های رسیده، انتخاب و داوری فیلم ها، حساس تر شده بود چرا که از بین ۱۰۵ اثر داوطلب حضور در بخش مسابقه سینمای ایران، باید ۲۴ اثر برگزیده شوند و تعدادی هم به بخش فیلم اولی ها و سایر قسمت های غیررقابتی بروند. حال از بین این ها، مگر چند فیلم نامزد سیمرغ می شوند نهایتاً مگر چند سیمرغ به آثار برگزیده، تعلق می گیرد فقط ۱۶ سیمرغ! طبعاً جشنواره می تواند به تعداد آثار شایسته ای که واجد ویژگی هایی بودند ولی سیمرغ به آن ها تعلق نگرفته، منتقدانی داشته باشد که وجود این منتقدین نیز، برکت جشنواره است نه نقطه ضعف آن. منتقدانی که جشنواره فجر را دوست داشته و دریافت سیمرغ برای آن ها مهم بوده است، آن هم نه وجه مادی جایزه سیمرغ بلورین، بلکه آن ها دوست داشتند که آثارشان در این ارزیابی هنری بیشتر دیده شود. ایران ۳۰/۱۱/۸۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی