رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی

عزیزالله حمیدنژاد (کارگردان)/سینمای ملی؛ شالوده فرهنگی کشور

نویسنده: مریم درستانی

    «اشک سرما» آخرین ساخته عزیزالله حمیدنژاد است که در اکران نیز فیلم موفقی بود. این که خیلی ها معتقدند سینمای جنگ و دفاع مقدس ما به دلیل ناب بودنش به سینمای ملی نزدیک تر است، پربیراه نیست.
    کارگردان اشک سرما در این رابطه می گوید: «به عقیده من سینمای ملی باید به نوعی باشد که شالوده فرهنگی کشور را بتوان در آن حس کرد.» حمیدنژاد درباره این شالوده فرهنگی می گوید: «شالوده فرهنگی به خیلی از مسائل بر می گردد که اتفاقاً ریشه آن فرهنگی است. در این زمینه ممکن است یک فیلم تاریخی باشد که ریشه های فرهنگی داشته باشد یا این که یک فیلم معاصر باشد. در هر حال آنچه مهم است، این که وقتی فیلم را در هر جای دنیا نمایش دادند، همه از تیتراژ فیلم پی ببرند که آن فیلم متعلق به کدام کشور است. در واقع سینمای ملی شناسنامه یک فیلم است.»
    حمیدنژاد درباره این که در کشور خودمان نیز سینمای ملی به طور نسبی قابل دستیابی است، ادامه داد: «سینما مقوله ای است که به طور ناخودآگاه از فرهنگ های دیگر و ژانرهای دیگر دنیا تأثیر می پذیرد، به این خاطر همه چیز ممکن است دست به دست هم بدهند تا سینمای ملی دچار تغییر و تحول شود و یا این که کمرنگ شود، ولی آنچه مهم است و باید به آن توجه شود، این است که فیلمسازان ما با توجه به تکنولوژی ای که از سینمای جهان می گیرد، بتوانند به فرهنگ داخلی متکی باشند.»
    کارگردان اشک سرما درباره حضور فیلم هایی با مضامین ملی در این دوره از جشنواره فیلم فجر نیز گفت: «در واقع سینمای ملی یک دورخیز بیشتر نیست. ما نباید انتظار داشته باشیم که یک مرتبه و مانند موجی خروشان شاهد حضور فیلم هایی باشیم که با این مضامین ساخته می شوند، بلکه باید در درازمدت و با برنامه ریزی خاص به آن دست پیدا کنیم.» حمیدنژاد به فیلم های کوروساوا اشاره می کند و می گوید: «کوروساوا با این که کارگردانی ژاپنی است، اما توانسته با استفاده از تکنولوژی غرب، همچنان رنگ و بوی فرهنگ ملی ژاپن را در فیلم هایش حفظ کند. ما نیز می توانیم چنین کنیم. در سینمای ما می توان از فیلم های مرحوم علی حاتمی نام برد که همیشه تم ایرانی را در فیلم هایش حفظ می کرد و هیچ وقت فضای فیلمش را نمی شکست.»
    این که رسیدن به سینمای ملی برای کشور ما دست یافتنی است نیز یکی دیگر از نکاتی است که حمیدنژاد به آن اشاره می کند و معتقد است فیلم های دفاع مقدس ما فیلم هایی اصلی و ناب و صرفاً ایرانی هستند. او همین طور در پایان گفته هایش به موضوعاتی ناب در ژانرهای دیگر فیلمسازی اشاره می کند و می افزاید: «به شرطی که از فرهنگ و آداب و رسوم کشورمان وام بگیریم.»
    در پایان این سؤال باقی می ماند آیا اکثر فیلم هایی که در ژانر جنگ و یا دفاع مقدس ما نیز ساخته شده اند، رنگ و بوی ملی دارند . ایران ۱۷/۱۱/۸۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی