رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی

 

دیشب (۱۶/۱۱/۸۶) نمایش خصوصی فیلم سینمایی «آن مرد آمد» به کارگردانی حمید بهمنی در سینما استقلال تهران برگزار شد. آنها که از نزدیک سینمای دفاع مقدس را پیگیری می­کنند به احتمال قوی داستان ساختن و نساختن این فیلم را شنیده­اند. فیلمنامۀ این فیلم را حمید بهمنی در دوران دانشجویی­اش در رشته کارگردانی سینما نوشته­است. فیلمنامه­ای که همین نام را داشت اما از سه اپیزود مجزا تشکیل می­شد. فیلمنامۀ سه اپیزودی «آن مرد آمد» توسط شهید آوینی تأیید شد و در همان ایام به چاپ سپرده شد که با نام «بی نشان» منتشر شد. حمید بهمنی به طور همزمان پیگیر ساخت فیلم نیز بود. فیلمنامه در شورای فیلمنامه انجمن سینمای دفاع مقدس با درجه «الف» مورد تصویب قرار گرفت و برای ساخت به جاهای مختلفی از جمله مرکز سینمای مستند و تجربی پیشنهاد شد. چندین مرحله هم فیلمنامه تا آستانه شروع کار و پیش تولید رفت اما به دلایلی مثل دعوای زرگری ناصر حاجی حسینلو (که خودش می­گوید نام شهید شفق را بر خود! نهاده است) با مهاجرانی کار به تعویق افتاد. شفق ضمن اینکه تمایلی به ساخت فیلم نداشت، آن را (اگر چه به ظاهر) شمشیر میدان نبرد با مهاجرانی ساخته بود، شخص حمید بهمنی را هم به بهانۀ همین کار جلو انداخت تا نامۀ سرگشاده­ای به مهاجرانی بنویسد و از او به خاطر ساخته نشدن فیلم گله کند. طبیعی بود که مهاجرانی هم به تلافی جلوی ساخت فیلم «آن مرد آمد» را گرفت و نگذاشت این کار هرگز به تولید برسد. ضمناً برخی از دوستان حمید بهمنی برای دلداری او به جای پشتیبانی از ساخت فیلم به حمید فشار می­آوردند که ضعف فیلمنامه! باعث ساخته نشدن آن است که حمید به توصیه یا با تشخیص خود چند بار فیلمنامه را بازنویسی کرد و حتی اسم آن را هم به «انتظار برای عشق» تغییر داد. جالب است که در این گذرگاه فیلمنامه چند بار توسط مراکز مختلف دولتی و خصوصی تصویب می­شد اما گره همچنان بسته بود.

دیگر کم­کم حمید بهمنی هم داشت متقاعد می­شد که این فیلم نباید ساخته شود. انتخاب دکتر احمدی­نژاد به عنوان رییس­جمهور، روح تازه­ای بر روان حمید دمید. حمید این بار با کوله باری از تجربه که در این سال­ها با ساخت سریال­ها و نماهنگ­های تلویزیونی و حتی یک فیلم سینمایی دیگر به دست آورده بود، پیگیری­ها را از سر گرفت. معاونت سینمایی وزارت ارشاد بالاخره راه تولید فیلم را نبست! و فیلم به تهیه­کنندگی محسن علی­اکبری ساخته شد.

اگرچه بازنویسی­های مکرر و حتی دست به قلم بردن شادمهر راستین برای بازنویسی از خوبی فیلمنامه کاسته است، امّا بالاخره بازی سیاسی شفق نتوانست جلوی ساخت این فیلم را بگیرد و تنها کاری که کرد باعث شد حمید بهمنی در مقام کارگردان بسیار با تجربه­تر و کارآزموده­تر فیلمی خوش­ساخت­تر بسازد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی