رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی

گفتگو با سروش صحت، نویسنده و بازیگر و کارگردان تلویزیون /از مهندسی محیط زیست تا کارگردانی چارخونه!
نویسنده: گفتگو از: ناهید جعفرپور کامی
اولین تجربه کارگردانی چطور بود؟
    همیشه تجربه های اول سخت، ولی شیرین هستند.
    کسی به شما پیشنهاد داد تا کارگردان شوید یا منتظر چنین پیشنهادی بودید؟
    منتظر چنین پیشنهادی نبودم، چون وقتی به من پیشنهاد شد با شک و دو دلی قبول کردم. پیشنهاد را هم “محسن چگینی” تهیه کننده به من داد، گویا از قبل با شبکه 3 هماهنگ کرده بود. برای شروع کار جلساتی با تهیه کننده و شبکه داشتم تا این کار را پذیرفتم و شروع به کار کردم.
    از اول می دانستید قرار است “چارخونه” بسازید، با این اسم و این ساختار؟
    می دانستم قرار است برنامه طنزی بسازم که در آن چند خانواده در 4 واحد جداگانه زندگی می کنند.
    اسم چارخونه هم به ذهن هیچ یک از ما نرسید تا اینکه (هادی مقدم دوست) از دوستان خوب نویسنده، این پیشنهاد را داد، ماهم خوشحال شدیم و با کمال میل قبول کردیم.
    در شهر ما چنین خانواده هایی هستند که همه شان در یک آپارتمان زندگی کنند؟
    بله، من چند مورد می شناسم که پدر و مادر، بچه هایشان را دور هم جمع می کنند تا باهم زندگی کنند.
    در واحدهای مجزا اما در یک ساختمان.
    لوکیشن را چطور انتخاب کردید و چه معیارهایی داشتید؟
    سخت پیدا کردیم. ما خانه ای می خواستیم که 4 واحد داشته باشد و درها به روی هم باز شوند.
    حیاط سرسبزی داشته باشد و در محله ای ساکت باشد. همه این مشخصات در این خانه پیدا شد.
    از لوکیشن صحبت کردید، در مورد طراحی صحنه بگویید، چقدر نظر شما در آن دخیل بود؟
    من کارهای طراح صحنه مان را خیلی دوست داشتم. آیلاشیخ اوغلی در کارش تبحر داشت، می توانست بهتر از این صحنه آ رایی کند و البته از ما هم وسایل و امکانات بیشتر خواست، اما نتوانستیم همه امکانات را برایش مهیا کنیم.
    از این چارخونه کدام خانه رادوست داشتید؟
    خانه شکوه را دوست داشتم. خانه ای بود مادرانه و وسایل دلنشینی داشت، من در این خانه احساس راحتی می کردم. به نظر من خانه شکوه، خانه جانداری بود و زندگی بیشتر در آن جریان داشت. خانه زنی مثل شکوه به نظر من همین شکلی باید باشد که بود.
    درباره بازیگران بگویید و انتخاب آنها، خیلی ها می گفتند که شما بازیگران طنز کارهای “مهران مدیری” و “رضا عطاران” را گلچین کرده بودید؟
    به نظر من همه این بازیگران در سینما و تلویزیون و عرصه طنز سوابق درخشانی داشتند.
    نوشته ها شما را راضی کرد؟
    گاهی اوقات در بعضی از کارها دست می بردم و نوشته ها را تغییر می دادم، هرچند به نظر کار زشت و بی ادبانه ای است. اگر نویسنده ها حضور نداشته باشند و دسترسی به آنها امکان پذیر نباشد، خودم این کار زشت را انجام می دهم. شاید متن خیلی خوب باشد، اما من فکر می کنم به عنوان کارگردان باید سلیقه خودم را در آن اعمال کنم، بنابراین این کار را انجام می دهم، هرچند نویسند ه ها از جمله خودم دل خوشی از این کار ندارند.
    در حال حاضر بعد از اتمام این سریال، سروش صحت دنبال چه کاری می رود و افکارش را روی چه رشته ای متمرکز می کند؟ کارگردانی؛ نویسندگی یا بازیگری؟
    هر سه کار را انجام می دهم و هرکاری که با آن ارتباط لازم را برقرار کنم، چه بازیگری باشد، چه نویسندگی، چه کارگردانی.
    کارگردانی سریال های طنز را دنبال می کنید؟
    نه. ممکن است کار جدی هم بسازم، اما نمی توانم قطعا نظر دهم.
    کار گردانی مجموعه چارخونه شما را راضی کرد؟
    سعی خودم را کردم. باید دید بیننده راضی است یا نه. مثلاخود شما چارخونه را دیدید، از آن لذت بردید؟ امیدوارم که همین طور باشد.
    شما قبلابه عنوان نویسنده یا بازیگر در کارهایی از کارگردانان مطرحی مثل “محمدرضا هنرمند”، “مهران مدیری” و “رضا عطاران” حضور داشتید، از کار این کارگردان ها هم تاثیر گرفته اید؟
    بله، اما نمی توانم بگویم کار کدام یک. چون هر سه در کارشان تبحر دارند. اگر از هرکدام یک نکته کوچک هم یاد گرفته باشم، خیلی خوب است. رسالت ۱۰/۱۱/۸۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی