رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی
نگاهی دیگر به ناتوی فرهنگی در هالیوود تلاش هالیوود برای تحریف مراتب رحمانیت در عرصه تصویر
خدا و نشانه های خداشناسی در عرصه سینما به عنوان هنر - صنعتی پیچیده، امروز همواره با اشکال مختلف و با نگاههای متفاوت در میان ادیان توحیدی، روی پرده نقره ای رخ نمایی کرده است .
    پدیده ی سینمای دینی و با لطبع زبان دینی در جهان امروز بی سابقه نیست ، اما ویژگی های خاص مکتب اسلام و بخصوص دیدگاه شیعه باعث شده تا سینمای دینی پرور ش یافته در دامان انقلاب اسلامی به گونه ای متفاوت با سینمای دینی رایج در دنیا پا گرفته و توانایی حرکت یا پیشرفت پیدا کند و از این روست که لزوم شناخت اشکال مختلف و سابقه این مهم بیش از پیش ضروری به نظر می رسد. در پاسخ به چنین نیازی ، تحقیق حاضر در چند بخش می کوشد تا به بررسی نمونه ی آثار سینمای دینی در سینمای جهان و ایران بپردازد.
    سخن گفتن از خداوند همواره مهمترین بخش زبان دینی است و به عقیده برخی همچون «ویلیام آلستون» زبان دینی اعم است و مشتمل بر گزاره های کلامی ، گزاره های غیر کلامی می باشد .
    زبان دینی در جایی مطرح می شود که زبان در خدمت مقولات دینی قرار می گیرد و این در حالی است که سخن گفتن از خدا در هسته و نقطه مرکزی زبان دینی است .
    در این میان ، نکته از جایی آغاز می شود که زبان طبیعی از یک امر دیگر با عالمی دیگر می گوید و به عبارتی با این زبان طبیعی که درهمین عالم به کار می رود ، ساحتی که سخن گفتن از آن بیانی فراتر را طلب می کند.
    از سویی عده ای نیز معتقدند که تا زمانیکه تجربه ای مشترک میان دو انسان حاصل نشود ، این زبان طبیعی نمی تواند به فرد در بیان تجربه شخصی کمک کند و شاید ناتوانی زبانی برا ی گفت وگوی ملحد و متدین که برخی از متفکران روی آن صحه می گذارند، از همین جا ناشی می شود.
    اما سینما به عنوان هنر - صنعتی پیچیده، امروز دامنه خیال آدمی را تا بی انتها امتداد داده و تعلقات ذهنی او را با هر باور و عقیده به تصویر کشیده است و خدا در سینما و نشانه های خداشناسی در این عرصه با اشکال مختلف و با نگاههای متفاوت در میان ادیان، روی پرده نقره ای رخ نمایی کرده است .
    از سویی پرداخت دقیق و موشکافانه به مقوله دین و زبان دینی در رسانه سینما به دلیل جای گیری این صنعت در حوزه سرگرمی، حساسیتها و دشواریهای خاص خود را داشته و علاوه بر تاکید بربیان و ارایه تصویر از واقعیت ها ، لحاظ کردن حریم ارزشهای مورد احترام ادیان و گروههای فکری - مذهبی مختلف در پیرامون را طلب می کند.
    زبان دینی در سینما با هر گرایش و تفکر ، با محوریت اخلاق گرایی ، پرداختن به مباحث انسانی که خاستگاه آن نیاز فطری بشر به ماورا و قدرت مطلق است و... می تواند از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.
    تصویر هالیوودی از دین
    عده ای سینمای تجاری و صرف سرگرمی را سازگار با دین و زبان این عرصه برای ارایه فرهنگی معنوی در سینما نمی دانند و این ذهنیت ناشی از رفتار هالیوود و بعضا استهزای صنعت فیلمسازی آمریکا در مواجهه با مقوله دین و ایجاد تناقض در برداشت های زبانی و تصویری در سینما بوده است .
    هرچند از تولید فیلمهای موسوم به «آفرینش» تا «ده فرمان» ، «روح» و حتی آثار بشدت تخیلی معاصر که جملگی به نوعی در خود، باور دنیای ماورایی را به شکلی فانتزی فارغ از واقعیت های منتقل شده در قالب ادیان مختلف و کتب الهی به ذهن مخاطب امروز که روزمرگی و زندگی ماشینی بیش از پیش او را مسخ کرده القا می کند، بسیار می بینیم ومی شنویم.
    اما زبان دینی درهالیوود در طول سالیان اخیر تابع دگردیسی رفتاری استکباری و استعمار نوین در هیبت قدرتهای اقتصادی ، نظامی و امنیتی و در جهت نظم نوین جهانی آمریکایی قرار گرفته و همواره کشورهای مستقل و ادیان مترقی همچون اسلام و جامعه مسلمانان در محور تحریف و نشانی های انحرافی این صنعت سرگرمی قرار گرفته است .
    هالیوود که خود به اعتقادات مسیحیان نیز خیلی در آثارش پایبند نبوده و همواره در ارایه زبانی از دین و اعتقادات مذهبی تابع نگاههای سیاسی آمیخته با خوی استکباری بوده است .
    هالیوود در طول این سالها همواره کوشیده با تولید آثار مختلف ، مسیحیت را گرایش دینی خنثی و تابع شرایط محیطی و زمانی به مخاطب خود نشان دهد و شخصیت های دینی و مذهبی همچون حضرت مسیح (ع) نیز از تحریف هالیوود مصون نمانده اند.
    فیلم تلخ «مصائب مسیح » مل گیبسون که در زمان خود با واکنش های متفاوت کلیسا روبه رو شد و به دنبال آن فیلمهایی چون «رمز داوینچی» و ... .
    بسیاری از صاحب نظران مستقل آمریکایی نیز معتقدند که به هیچ عنوان زبان دینی به معنای واقعی در میان آثار هالیوود و حتی فیلم هایی که به نوعی متاثر از یک داستان و روایت مذهبی نیز هستند ، ارایه نمی شود.
    به عقیده بسیاری از فیلمسازان مستقل آمریکایی سخن گفتن از خداوند در تولیدات هالیوود نیز به نگاه بیرونی و حاکمیتی استکبار بستگی داشته و تعاریفی که از رحمانیت خدا در این دسته آثار ارایه می شود متفاوت با واقعیت های درکی و عقیدتی هر انسان معتقد است .
    مسخ شدگی به عنوان دستاورد هنر - صنعت سرگرمی آمریکا ابتدا در میان جامعه امریکایی و در نهایت به مخاطب گسترده این صنعت در کشورهای دیگر سرایت کرده به نحوی که صنعت فیلمسازی آمریکا به زعم بسیاری حتی مقامات واتیکان به عنوان یک خطر جدی سلامت روانی و اخلاقی انسان امروز که به شدت نیاز به دین و دینداری را برای بازیافتن ارزشهای از دست رفته پی جویی می کند، است .
    هالیوود با داشتن امکانات و فناوری نوین و دستیابی به دنیای دیجیتال و جلوه های شگرف ویژه رایانه ای در عرصه فیلمسازی هنوز دچار لکنت برای بیان زبان دینی در آثار شبه مدرن و سرگرم کننده خود است و هرگاه تلاشی برای خلق اثری ماندگار مبتنی بر حقایق موجود جهان در دستور کار قرار گرفته در نهایت دچار تحریف و غرض ورزی قرار گرفته است .
    به گفته بسیاری از صاحب نظران برخی تولیدات هالیوود که به نوعی رنگ وبوی دینی و زبان دینی به خود داده اند نیز با دامن زدن به جنگ صلیبی نوین با دیگر ادیان از جمله اسلام ومسلمانان ، مروج خشونت و برداشت های سطحی نزد مخاطب عام سینما که صرف سرگرمی را دنبال می کند ، می شود.
    زبان دینی در سینما ، زبان فاخر برای
    فرهنگ سازی مبتنی بر اخلاق گرایی با مبانی انسانی است که کمتر ردپای آن در سینمای هالیوود دیده می شود.
    سخن گفتن از خداوند و رهیافت به مراتب رحمانیت در عرصه تصویر، هنری است که نزد همگان نبوده و تفکر تعمق و باورقوی نزد پردازشگران فکری و تصویرگران ذهنی را طلب می کند.
پایگاه اطلاع رسانی سینمای ایران ۲۵/۹/۸۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی