رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی
در حالی که موضوع استقلال یا عدم استقلال جشنواره فیلم دفاع مقدس از جشنواره فیلم فجر چندی است به محل مناقشه برخی سینماگران با مسئولان سینمایی تبدیل شده ، امسال تنها ۳ فیلم با مضمون دفاع مقدس تولید شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین اظهار نظر خود در گفت‌و‌گو با فارس به درستی به این نکته اشاره کرد که کسانی که استقلال جشنواره فیلم دفاع مقدس و اصولا «سینمای دفاع مقدس» برایشان مقدس است، باید کاری بکنند و فیلمی بسازند که بتوان سالانه با آن یک جشنواره مستقل راه انداخت.
بر این اساس در حالی که در جشنواره بیست‌وپنجم فیلم فجر، ۹ فیلم با مضمون دفاع مقدس حضور داشتند و به موفقیت‌هایی نیز در جشنواره دست یافتند، امسال ۳ فیلم دفاع مقدس برای شرکت در جشنواره بیست‌وششم آماده می‌شوند. این تعداد حتی با توجه به دوسالانه برگزار شدن جشنواره دفاع مقدس و اهداف فرهنگی مسئولان سینمایی نمی‌تواند قابل اعتنا بشد. در حالی که بعد از اوج‌گیری سینمای دفاع مقدس در جشنواره بیست‌وپنجم فیلم فجر به‌نظر می‌رسید که در جشنواره بیست‌وششم نیز این روند ادامه یابد، بنا به دلایلی این اتفاق رخ نداد و سینمای دفاع‌مقدس با ۳ فیلم حضوری کمرنگ را در این دوره پیش‌رو دارد.
بنا بر این گزارش، عدم فعالیت سینماگرانی چون جمال شورجه، حسن برزیده، ابراهیم حاتمی‌کیا، عبدالله باکیده، مجتبی راعی، رحیم‌رحیمی پور، احمدرضا درویش و... (که خاستگاهشان سینمای دفاع مقدس بوده است) در این حیطه می‌تواند به عنوان یکی از این دلایل مطرح باشد.
همچنین عدم اکران مناسب برای فیلم‌های سینمای دفاع مقدس در جشنواره سال گذشته، ناخودآگاه سینماگران این ژانر بومی سینمای ایران را نسبت به فعالیت در این زمینه بی‌انگیزه می‌کند.
به گزارش فارس، اتوبوس شب (کیومرث پوراحمد)، اخراجی‌ها (مسعود ده‌نمکی)، پاداش سکوت (مازیار میری)، دست‌های خالی (ابوالقاسم طالبی)، شب به خیر فرمانده (انسیه شاه حسینی)، مثل یک قصه (خسرو سینایی)، روز سوم (محمد‌حسین لطیفی)، ساعت ۲۵ (مسعود آب‌پرور) و آنکه دریا می‌رود (آرش معیریان) از جمله فیلم‌هایی بودند که در جشنواره بیست‌وپنجم فیلم فجر به طور مستقیم یا غیرمستقیم به دفاع مقدس پرداخته بودند که از این بین به جز استثنای «اخراجی‌ها»، سایر فیلم‌ها یا اکران نشده‌اند یا به به دلیل اکران نامناسب، جزو ناموفق‌های اکران سال ۸۶ بوده‌اند.
«تلخ عین عسل»(محمدعلی باشه آهنگر)، آن مرد آمد (حمید بهمنی) و ماه قرمز(سعید ابراهیمی‌فر) فیلم‌های امسال با مضمون دفاع مقدس هستند.
«آن مرد آمد» دومین فیلم بلند سینمایی «حمید بهمنی» پس از «آخرین نبرد»(۱۳۷۶)، داستان پدر و دختری است که با یکدیگر اختلاف دارند، اما با وخیم شدن حال پدر به دلیل مجروح شدن در جنگ اتفاقی جدید می‌افتد. جمشید هاشم پور، آتنه فقیه نصیری، کورش تهامی، علی دهکردی، عبدالرضا زهره کرمانی و کاوه سماکباشی بازیگران فیلم هستند که به تهیه‌کنندگی محسن علی اکبری و بر اساس فیلمنامه شادمهر راستین در شرکت سینمایی هفت آسمان تولید شده است.
این فیلم دو فضای کاملا متفاوت از دوران دفاع مقدس و زندگی شهری معاصر را به تصویر می‌کشد.
«تلخ عین عسل» سومین فیلم بلند «محمد‌ باشه‌آهنگر»(پس از نیمه گم‌شده (۱۳۷۵) و نبات داغ(۱۳۸۱) درباره همسر مرد مفقودالاثری است که سال‌هاست در انتظار بازگشت مردش است تا این که به او خبر می‌دهند پیکر همسرش را نیروهای تفحص در کردستان پیدا کرده‌اند، او راهی سفر شده و در این راه با دختری کرد همراه می‌شود و...
در «تلخ عین عسل»، شبنم مقدمی، نقش دختر کرد، مهتاب نصیرپور نقش مینا و قاسم زارع نقش فرمانده نیروهای تفحص را بازی می‌کنند. مشاور آهنگر در این فیلم، جمال شورجه بوده است و حوزه هنری فیلم را تهیه ‌کرده است.
اما در خلاصه فیلمنامه «ماه قرمز»(سعید ابراهیمی‌فر) که محصول سیمافیلم است و به شیوه ویدئویی تصویربرداری شده است، آمده است: زمان جنگ است. نوید نوجوانی روستایی مجبور می‌شود آمبولانس دست ساز پدرش را به جبهه ببرد. نوید و آمبولانس باعث نجات مجروحان بسیاری می‌شوند. رویارویی با حوادث جنگ او را به بلوغ فکری می‌رساند.
حسن پورشیرازی، کورش سلیمانی، علیرضا مهابادی، حسین فلاح، سعید نورالهی، علی اصغر محمدی، احمد یاوری شاد، حمید مهین‌دوست، محمد کرمانی‌نسب و سیدجلال طباطبایی در این فیلم بازی کرده‌اند.
در این راستا، «حوزه هنری» نیز «روی خط صفر»(آرش قادری)(با مضمون دفاع مقدس) را نیز در فهرست فیلم‌هایی که برای نمایش در جشنواره بیست‌وششم قرار داده است و این در حالی است که «روی خط صفر» یک ‌فیلم ویدئویی است و ظاهرا از ابتدا قصدی مبنی بر تبدیل آن به فیلم سینمایی وجود نداشته است.. سایت آفتاب ۲۰/۹/۸۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی