رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی
گزارشی از سریال «بی صدا فریاد کن» کار تازه مهدی فخیم زاده: قرص، گلوله، پلیس


نویسنده: بهمن عبداللهی


    
    
    یک سکانس از سریال
    روز‎/ داخلی‎/ منزل امیر
    امیر جوانی است ۲۵ ، ۲۶ ساله همراه با دو دوست هم سنش به سر و کول هم می زنند. امیر گردن عباس را گرفته و محکم نگه داشته و به محض این که جعفر به او نزدیک می شود با پا ضربه ای حواله اش می کند و او را دور می کند و با قهقهه می خندد.
    امیر: بیا نجاتش بده.
    عباس دست و پا می زند و التماس می کند و جعفر بار دیگر به طرف او یورش می برد. امیر این بار با پا محکم به صورت او می کوبد و از خوشحالی نعره ای می زند.
    امیر: جونم، کجاش خورد.
    عباس: ولم کن بابا گردنم شیکست.
    ناگهان صدای در خانه بلند می شود. هر سه از حرکت بازمی ایستند. امیر با چهره ای عرق کرده نگاهی به دوستانش می اندازد و بعد خودش را به پشت پنجره می رساند. آذر و غلام را می بیند. آثار تعجب در چهره اش ظاهر می شود. خطاب به دوستانش؛
    امیر: مادر زنمه، یه یارو باهاشه.
    عباس: پلیسه؟
    امیر: نه فکر نکنم. چیز میزی که اینجا نداریم.
    جعفر: نه پاک پاکه.
    امیر سری می جنباند دستی به سر و گردنش می کشد و به طرف در رفته، قفل در را باز می کند و در را به روی آذر و غلام می گشاید.
    امیر: سلام.
    آذر: سلام.
    امیر با تعجب به غلام خیره شده است.
    آذر: پدر میناست.
    امیر: پدر مینا؟
    آذر: آره.
    امیر (لبخندی می زند): به، سلام علیکم.
    امیر دستش را به طرف غلام دراز می کند. غلام نگاهی به دست او می اندازد و بدون این که دست بدهد می گوید: غلام: دستمو تازه شستم.
    امیر یکه می خورد و خنده اش را جمع می کند.
    غلام: گرگم به هوا بازی می کردین؟
    امیر عرقش را پاک می کند و جوابی نمی دهد و خیره به غلام نگاه می کند. غلام خطاب به آذر می گوید: تو ماشین منتظر باش.
    آذر (با نگرانی): غلام.
    غلام (با لحنی تحکم آمیز): برو.
    آذر خواه ناخواه به راه می افتد و غلام به درون خانه قدم می گذارد و در را پشت سرش می بندد.
    
    مهدی فخیم زاده کارگردان باسابقه سینما چند سالی است که از پرده نقره ای روبرگردانده و انرژی اش صرف پرداختن به جعبه جادو شده است. این کارگردان - بازیگر سینما ۴ سالی می شود فیلمی نساخته و عمده فعالیتش در تلویزیون خلاصه شده است. «خواب و بیدار» و «حس سوم» از آخرین کارهای وی بود که مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد، او چند سال پیش با ساخت سریال عظیم «تنهاترین سردار» وارد فعالیت در حوزه تلویزیون شد و خیلی زود نظر موافق مدیران سازمان صدا و سیما را برای ساخت سریال «ولایت عشق» جلب کرد. این دو سریال مضامینی مذهبی داشتند که اولی زندگی امام حسن مجتبی(ع) و دومی زندگی امام رضا(ع) را دستمایه قرار داده بود.
    این کارگردان که امروز ۶۵ سال دارد، در ادامه کارهای پلیسی - جنایی خود به سریالی دیگر پرداخته است. «بی صدا فریاد کن» نام کار جدید فخیم زاده است، این سریال مضمونی پلیسی دارد و در ادامه آثاری همچون خواب و بیدار و حس سوم تولید شده است. وی در بخش سوم سه گانه خود به موضوع قرص های شادی بخش یا اکس پرداخته است، سریال اول (خواب و بیدار) او به موضوع سرقت مسلحانه و سریال دوم (حس سوم) به موادمخدر توجه نشان داده بود.
    سریال «بی صدا فریاد کن» که پیش از این «بی صدا» نام داشت، زمستان سال گذشته و پس از چند ماه تصویربرداری به مرحله تدوین رسید. این سریال قرار است در ۱۴ قسمت از شبکه دوم سیما روی آنتن برود. آغاز پخش «بی صدا فریاد کن» پس از پایان ماه مبارک رمضان خواهد بود.
    * داستان چیست؟
    داستان سریال جدید فخیم زاده از اینجا آغاز می شود:
    آمبولانسی آژیرکشان بیمار بیهوشی را به بیمارستان می رساند. دکتر لیلاافخمی افسر نیروی انتظامی در بیمارستان به بررسی اوضاع فرد مسموم می پردازد. بیمار بر اثر مصرف قرص اکس می میرد. فردای همان روز سردار باقری از بیمارستان نیروی انتظامی دیدن می کند. علت مرگ بیمار در شب گذشته و موارد دیگر که بر اثر مصرف قرص اکس مرده اند بررسی می شود. لیلامعتقد است، عده ای در داخل کشور به تولید این مواد دست زده اند و به علت این که در ترکیب مواد از تجربه کافی برخوردار نبودند، سمی را تولید کرده اند که در مدت کوتاهی مصرف کننده را می کشد. سردار به لیلادستور می دهد که پیگیر این پرونده شوند و موضوع را بررسی نماید، لیلاکسانی که در این رابطه دخیل هستند را تحت نظر می گیرد و مکان هایی را جهت مراقبت از منازل آنها تعبیه می کند، یکی از این افراد شخصی به نام «چنگیز تورانی» است که منزل وی تحت مراقبت دائم قرار می گیرد و رفت و آمدهای او نیز کنترل می شود. در شبی ماشین چنگیز تورانی تعقیب می شود، او به اتفاق برادرش یوسف وارد یک ساختمان می شوند که متعلق به دخترش مونا است. داماد چنگیز (بهرام) بشدت مونا را کتک زده و بدین وسیله می خواسته چنگیز را به آنجا بکشاند و...
    * اشخاص داستان
    «بی صدا فریاد کن» ۸ شخصیت اصلی دارد که قصه مجموعه را جلو می برند. لیلاافخمی (سارا خوئینی ها) و سرهنگ امیری (فرهاد قائمیان) شخصیت های پلیس اصلی مجموعه هستند. چنگیز تورانی (محمد صادقی)، لیلابرخورداری (مونا‎/ دختر چنگیز)، انوشیروان فاطمی (یوسف‎/ برادر چنگیز) و فرداد صفاخو (بهرام‎/ داماد چنگیز) دیگر بازیگران این مجموعه اند.
    زمانی که افخمی و سرهنگ امیری پیگیر پرونده تولیدکنندگان قرص های اکس تقلبی هستند ما با ماجراهای زندگی چنگیز آشنا می شویم. چنگیز به همراه یوسف دامادش را می کشد. جسد بهرام بر اثر اتفاقی به دست غلام (مهدی فخیم زاده) می افتد. او یک خلافکار تبعیدی است که بتازگی از تبعید بازگشته است. غلام پس از مطلع شدن از قضیه تصمیم می گیرد به همراه دامادش امیر (کامران تفتی) از چنگیز در ازای پس دادن جسد اخاذی کند. همین مسأله او رادرگیر ماجرای پیچیده ای می کند. دراین میان آذر همسر غلام (فریبا کوثری) که همیشه با کارهای او مخالف بوده نیز پایش به ماجرا باز می شود.
    * قرص های تکراری از زاویه ای دیگر
    موضوع قرص های اکس گرچه بتازگی در میان برخی جوانان جامعه ما رواج پیدا کرده است، اما در تلویزیون بارها به این مسأله پرداخته شده و در قالب سریال ها و فیلم های ۹۰ دقیقه ای به تصویر کشیده شده است، مهدی فخیم زاده درباره پرداختن به این موضوع به ما می گوید: «فرانسوی ها ضرب المثلی دارند که می گوید «همه چیز گفته شده و هیچ چیز نویی وجود ندارد.» این نشان می دهد که موضوع اصلی چگونه گفتن است. امیدوارم نوع گویش من در این کار ویژگی آن چگونه گفتن را داشته باشد. در هر حال نمی توان از قبل راجع به این موضوع صحبت کرد، من همه تلاشم را کرده ام تا کار با مخاطب عام ارتباط برقرار کند و «بی صدا فریاد کن» مناسب سلیقه مردم باشد.»
    نگاهی به کارنامه کارگردانی فخیم زاده در تلویزیون و سینما نشان می دهدکه او به عناصری همچون پسند مخاطب تلویزیونی ، جذابیت های بصری و کشش در داستان اهمیت می دهد. در همین باره از آثار پرفروشی مثل همسر، خواستگاری، مسافران مهتاب، تشریفات و آثار پرمخاطبی همچون خواب و بیدار در تلویزیون می توان مثال زد.
    * بازیگران
    همان گونه که گفته شد در این کار بازیگرانی همچون محمد صادقی، سارا خوئینی ها، فریبا کوثری، لیلابرخورداری، کامران تفتی، انوشیروان فاطمی، فرداد صفاجو، لیلاکریمی، بهارک صالح نیا و فرهاد قائمیان در این سریال به ایفای نقش پرداخته اند.
    
    


    محمد صادقی، لیلابرخورداری و کامران تفتی بازیگرانی هستند که پیش از این در دو سریال قبلی فخیم زاده با وی همکاری کرده اند اما دیگر بازیگران (فریبا کوثری، سارا خوئینی ها، فرهاد قائمیان و...) برای نخستین بار با وی همکاری می کنند.
    در این باره فرهاد قائمیان می گوید: «به عنوان یک بازیگر فقط همین را می توانم بگویم که در کارهای فخیم زاده هر بازیگری مطمئناً به لحظات خوب و نابی می رسد که به نظر من این یکی از مهمترین ویژگی های این کارگردان است.»
    فریبا کوثری، فخیم زاده را از کارگردان های خوب سینما می داند و عنوان می کند: «همیشه دوست داشتم کار با این کارگردان را تجربه کنم و در کارنامه بازیگری ام نام ایشان دیده شود. همیشه شنیده بودم که آقای فخیم زاده برخی مواقع سر کار تندی می کنند، ولی من در همکاری نزدیک با او در مجموعه «بی صدا فریاد کن» هیچ گاه ندیدم این مسأله اتفاق بیفتد. نظم مهمترین ویژگی کار با فخیم زاده است چرا که موجب می شود بازیگر با تمرکز جلوی دوربین برود.»
    و لیلابرخورداری در این باره این گونه اظهار نظر می کند: «برجسته ترین ویژگی کار با فخیم زاده این است که حداقل وقتی بازیگر در کار او حاضر می شود، می داند چیزی که به عنوان نتیجه کار به دست می آید کاملاً رضایت بخش است. به خصوص کسانی که چندین بار این همکاری را تجربه می کنند، می دانند که مشکلی از این بابت وجود ندارد. به طور کلی کار با این کارگردان مسأله ای سهل و ممتنع است.اگر بدانی از تو به عنوان بازیگر چه می خواهد و چه انتظاراتی دارد مطمئناً همه چیز خوب است، ولی اگر نتوانی آن خواسته ها را برآورده کنی قطعاً کارت مشکل می شود. در هر حال در یک جمع بندی کلی باید بگویم کار با فخیم زاده برای هر بازیگری اعتماد به نفس خاصی به همراه دارد.»
    * فخیم زاده بازیگر
    فخیم زاده در طول این ۳۵ سالی که در حوزه کارگردانی سینما و تلویزیون فعالیت می کند، در اغلب موارد ترجیح می دهد خود نیز به عنوان بازیگر حضور داشته باشد، در این کار نیز فخیم زاده در نقش غلام یک تبعیدی خلافکار بازی می کند.
    وی درباره نقش جدید خود معتقد است غلام با نقش های قبلی اش در «حس سوم» و «خواب و بیدار» کاملاً متفاوت است و سپس ادامه می دهد: «آنها هیچ ربطی به هم ندارند. شاید تنها شباهت شان این باشد که همگی این شخصیت ها جنوب شهری هستند. غلام یک تبعیدی است که ناخواسته درگیر ماجرای پیچیده ای می شود. او آدم شارلاتانی است که سال ها در زندان بود و حالاکه برگشته وارد بازی خطرناکی می شود.»
    فخیم زاده در این کار به عنوان تهیه کننده هم ظاهر شده است. این مجموعه در ابتدا با تهیه کنندگی محمد مسعود جلوی دوربین رفت، اما پس از مدتی از ادامه کار انصراف داد و فخیم زاده خود کار را دنبال کرد. او در این باره نیز می گوید: «چیزی حدود ۱۰۰ دقیقه با حضور محمد مسعود کار تولید شد. ولی بنا به دلایلی که به خودشان ارتباط پیدا می کند اعلام انصراف کردند و چون در آن شرایط کسی نمی توانست از بیرون وارد کار شود به پیشنهاد مسئولان تلویزیون خودم وارد کار شدم. البته به رغم میل باطنی ام این کار را کردم چون مدت ها بود که از تهیه کنندگی فاصله گرفته بودم.»
    * و دیگر عوامل سریال
    ناصر کاووسی مدیر تصویربرداری کار «بی صدا فریاد کن» است. جواد مقدسی صدابردار، مجید شهبازی طراح صحنه و لباس، مهدیه اعرابی طراح گریم، کارن همایون فر آهنگساز، عکاس نادر فوقانی و جلوه های ویژه عظیم محمدی و بابک احمدیان هستند. ایران ۱۴/۷/۸۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی