رسانه سینمای خانگی

رسانه سینمای خانگی

۱ مطلب در شهریور ۱۳۸۶ ثبت شده است

اعتراض به سریال اغما 
    سازمان نظام پزشکی با ارسال نامه ای برای رئیس سازمان صدا و سیما به پخش سریال «اغما» اعتراض کرده و آن را باعث مخدوش شدن جایگاه پرستاران دانسته است. کیهان 29/6/86

 

با ارسال نامه صورت گرفت؛ دفاع نادر طالب زاده از ضرغامی
نادر طالب زاده، کارگردان و مستندساز با ارائه توضیحاتی درباره نامه اعتراضی مستندسازان به عملکرد مدیریت مرکز مستندسازی سیما از عملکرد ضرغامی دفاع کرد.
    وی در این نمابر که به خبرگزاری فارس ارسال شد، از اینکه نامه یادشده دستمایه انتقاد از رئیس سازمان صدا و سیما قرار بگیرد اظهار ناخشنودی کرد.
    بنابراین گزارش، وی در ابتدای این نامه نوشته است؛ رسانه فراگیر و قدرتمندی همچون صدا و سیما، به اقتضای ماهیت ملی و ظرفیت های کمی و کیفی آن، از نقاط قوت و ضعف متعددی برخوردار است و این طبیعی است و در حکم امری گریزناپذیر برای فعالیت شبانه روزی یک رسانه کلان و دارای مخاطبین چند ده میلیونی.
    طالب زاده در ادامه می نویسد: هر صاحب عقل سلیمی معترف است که مدیریت و اعمال اتوریته بر یک چنین مجموعه عظیم و دائما در معرض چالش های متنوع، به هیچ روی امری سهل و آسان نیست. آنچه که در جریان انتشار نامه مستند سازان به طور ناخواسته در اذهان تداعی گر شد، به گونه ای بود که گویا اولا؛ نامه مزبور حاصل تراوش قلم و فرآیند ذهنی یک فرد - یعنی اینجانب- بوده، که ابدا چنین نبود.
    وی یادآورشده است: طرف انتقاد نویسندگان و امضاءکنندگان آن بیانیه، به خلاف بازتاب نادرست رسانه ای مکتوب یاد شده، ابدا شخص ریاست سازمان صدا و سیما نبوده، بلکه اگر به مفاد بیانیه مزبور عنایت می شد، روی انتقاد و اعتراض تهیه و امضاءکنندگان بیانیه، به یکی از بخش های فرعی و زیر مجموعه سیما و مدیریت همان بخش بوده است و اگر خطاب کلی نامه به شخص مهندس ضرغامی بوده، صرفا از جهت اطلاع رسانی از نقایص و عملکرد ناصحیح و بازدارنده موجود در یکی از بخش های مدیریتی فرعی زیرمجموعه مدیریت کلان ایشان بر خانواده بزرگ صدا و سیما و از باب تذکری خیر خواهانه، کارشناسی شده توسط جمعی خبره دلسوز و اهل در حوزه مستندسازی، به ریاست سازمان برای رفع عیب از آن بخش فرعی است. همین و بس.
    «طالب زاده« در بخش پایانی نامه نوشته است: در خاتمه، اینجانب به عنوان یکی از امضاء کنندگان آن بیانیه، ضمن ابرام مجدد بر روح مفاد آن نامه -که متاسفانه »سرگشاده« شد- و با تاکید قاطع بر مخالفت خود با روند حاکم بر مدیریت و عملکرد غیرحرفه ای و اشتباه آن بخش فرعی زیر مجموعه سازمان صدا و سیما، به صراحت اعلام می دارم؛ هرگونه تلاش برای به چالش کشیدن مناسبات برادرانه جبهه متحد سربازان رسانه ای، هنرمندان و مدیران صادق و مومن به اهداف متعالی انقلاب اسلامی در شرایط حساس کنونی، عملی است دشمن شاد کن و اشتباهی مهلک، که دود ناشی از آتش چنین فتنه انگیزی هایی، تنها به چشم دوستداران آرمان مقدس خمینی کبیر(ره) خواهد رفت و خدا نکند که چنین شود. کیهان 29/6/86

 

حبیب الله بهمنی به برزیل می رود
حبیب الله بهمنی کارگردان فیلم مرگ در برلین برای بررسی و انتخاب لوکیشن به کشور برزیل می رود.
    این کارگردان اظهار داشت: از آنجایی که بخشی از وقایع فیلم جدیدم (مرگ در برلین) در آمریکای لاتین می گذرد، به زودی عازم کشور برزیل می شوم تا برای گرفتن تصمیم قطعی برای انتخاب این کشور به عنوان لوکیشن فیلمبرداری، بررسی لازم را انجام دهم. بر این اساس، بهمنی منتظر صدور ویزا برای این سفر است که با کسب آن تا دو هفته آینده به برزیل می رود. به گفته این کارگردان تا فراهم نشدن شرایط لازم ساخت مرگ در برلین اسامی هیچ یک از عوامل فیلم اعلام نخواهد شد. داستان این فیلم که بر اساس فیلمنامه ای از خود بهمنی ساخته خواهد شد، درباره یکی از بازماندگان بمباران شیمیایی شهر حلبچه و سردشت است که زندگی کنونی او به تصویر کشیده می شود. حبیب الله بهمنی که تهیه کنندگی و کارگردانی این فیلم را خود بر عهده دارد،فیلمنامه مرگ در برلین را طی یکسال و بر اساس یک عکس نوشته است. کیهان 29/6/86

 

فیلم ضد ایرانی پرسپولیس ، نماینده فرانسه در اسکار شد
مقامات سینمایی فرانسه با نگاهی کاملاسیاسی به سینما، فیلم ضد ایرانی پرسپولیس ساخته مرجانه ساتراپی را به عنوان نماینده این کشور در این دوره از رقابت های اسکار معرفی کردند.
    به گزارش فارس به نقل از مجله سینمایی ورایتی، فیلم ضد ایرانی پرسپولیس که طی چند ماه گذشته جنجال زیادی به پا کرده است، به عنوان نماینده کشور فرانسه در این دوره از رقابت های اسکار معرفی شده است.
    این فیلم همچنین قرار است 14 اکتبر در اختتامیه جشنواره فیلم نیویورک به نمایش درآید.
    پرسپولیس داستان دختری 14 ساله است که نمی تواند خود را با جو بوجود آمده پس از انقلاب وفق دهد بنابراین توسط خانواده اش به خارج از کشور مهاجرت می نماید.
    مرجانه ساتراپی در کنار همکار فرانسوی خود ویسنت پارونود فضای پس از انقلاب را، فضایی خفقان آور و بدور از هرگونه شعور و منطقی ترسیم نموده است، تا آنجا که این فیلم با مخالفت شدید مقامات ایرانی روبرو شد ولی برگزارکنندگان جشنواره کن بی تفاوت نسبت به این اعتراضات نه تنها این انیمیشن ضد ایرانی را در جشنواره به نمایش درآورند بلکه جایزه هیات دوران را به او اعطاء کردند. کیهان 29/6/86

 

آسیب شناسی روایتگرانی از جنس دفاع مقدس معرفی و شناخت ارزش های دفاع مقدس
هشت سال دفاع مقدس و مقاومت بی بدیل رزمندگان اسلام از افتخارات ماندگار و فراموش نشدنی ملت سرافراز ایران اسلامی است که در یاد و خاطره ها خواهد ماند.
    امروز و با توجه به اوضاع و احوال کنونی جهان استکباری غرب، باید فرهنگ ایثار، شهادت و فضای معنوی و روحانی حاکم بر زندگی رزمندگان اسلام در جبهه های نبرد حق علیه باطل را به روشنی برای مردم و بخصوص نسل جوان تشریح و بازگو کنیم.
    اما همین بازگویی خاطرات جنگ تحمیلی چه در شکل فیلم و سریال یا تئاتر و چه به شکل مکتوب و نوشتاری باید با واقعیت های ملموس دوران دفاع مقدس منطبق باشد و مخاطب نسل سومی انقلاب را با اهداف، آرمان ها و ارزش های حقیقی آن آشنا کند. تحریف، تغییر و معکوس جلوه دادن حقیقت عینی ارزش های دفاع مقدس -که متأسفانه امروز به وفور شاهد آن هستیم - می تواند به آرمان هایی ضربه وارد نماید که هشت سال عزیزان این آب و خاک در راه تحقق آن از جان، مال و هستی خود گذشتند تا چراغ راه آیندگان را زنده و پویا نگه دارند.
    به بیان دیگر باید گفت که اگر به درستی به تشریح اهداف متعالی راه شهیدان، جانبازان و آزادگان در هشت سال دفاع مقدس بپردازیم و جامعه جوان کشورمان را با آرمان ها و ارزش های تعریف شده آن ایام آشنا کنیم به خوبی می توانیم هم پاسدار معیارهای ارزشی هویت تاریخی انقلاب اسلامی باشیم که در بطن جنگ تحمیلی نهفته است و هم می توانیم اهداف فرهنگی بیگانگان که همانا بیگانه نمودن جوانان با دستاوردهای انقلاب است را ناکام گذاریم.
    دفاع مقدس مولد فرهنگ است
    جنگ تحمیلی جنگی بود که دشمن در آن تا سرحد توان سرمایه گذاری کرد ولی نتوانست کاری از پیش ببرد و این اوج فداکاری و ایثار ملت بزرگ ایران را نشان داد.
    در شرایطی که انقلاب اسلامی تازه تولد یافته بود، تانک ها و نیروهای تهاجمی دشمن در 31 شهریورماه 1359 وارد خاک ایران اسلامی شدند ولی مردم ما طوفانی از پایداری و سد عظیمی از مقاومت و ایستادگی را ایجاد کردند که به مدت هشت سال همه چیز را به ضرر دشمنان مهاجم در هم پیچید و برای ملت ما افتخار آفرید.
    «علیرضا کمری» یکی از نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس می گوید: «آگاهی و معرفت بشری نسبت به پدیده های پیرامون خود نوع معرفی از این پدیده ها را مشخص می کند و دفاع مقدس دارای ویژگی هایی است که تا وارد بطن فرهنگ و ویژگی های آن نشویم و به شناخت کامل از زوایای آن دست نیابیم به خوبی معرفی نخواهد شد.»
    این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس می گوید: «دفاع مقدس فارغ از آنکه تقویت کننده فرهنگ کشور ماست، خود مولد فرهنگ است و وجه فرهنگی و هویت ساز آن نقش مهمی در رشد فرهنگی کشور ما داشته و جریان اندیشه ای بسیار بزرگی است.»
    کمری در ادامه می گوید: «به عقیده من زمانی می توانیم در مورد شعر، ادبیات و مهندسی فرهنگ دفاع مقدس صحبت کنیم که راویان واقعی جنگ و حاضران در دفاع مقدس آن را به دور از دیدگاه های شخصی بیان کنیم.»
    سیدجواد هاشمی، از هنرمندان عرصه دفاع مقدس نیز در این باره می گوید: «فرهنگ و هنر دفاع مقدس باید برگرفته از شخصیت های ریشه ای و واقعی آن باشد تا برای مردم تکراری نشده و ارزش های این دفاع را به خوبی به مردم منتقل کند.»
    این هنرمند سینما و تلویزیون درباره هنر ماندگار در عرصه دفاع مقدس معتقد است که هنری ماندنی و پویا خواهد بود که تمام زیرساخت های آن مهیا شده باشد، به عنوان مثال مضمون فیلم های جنگی آمریکایی هرچند به ظاهر حمایت از حاکمیت این کشور است، اما در باطن مروج رعب و وحشت در کشورهایی است که مخالف سیاست های این دولت هستند و سینمای جنگی آمریکا می خواهد با تلقین قدرت پوشالی، آمریکا را به جهان دیکته کند، در حالی که سینمای دفاع مقدس حامل پیام انسانیت و آزادگی است.»
    روایت گران جنگ
    بسیاری از صاحب نظران حوزه دفاع مقدس معتقدند که نباید فرهنگ جبهه، شهادت، ایثار و خاطرات هشت سال دفاع مقدس به فراموشی سپرده شود و قداست این فرهنگ و آن سال ها را باید حفظ کرد.
    گرچه پی گیری های مکرر ما برای انجام گفتگو با رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به جایی نرسید و فرصت هماهنگی چنین مصاحبه ای میسر نشد اما سخنان چند روز پیش این مقام مسئول در جشنواره سراسری تئاتر دفاع مقدس قابل تأمل است.
    «میرفیصل باقرزاده» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس می گوید: «روایت گران جنگ باید یا از جنس جهادگران، ایثارگران و شهدا باشند و یا اینکه امانت دار خوبی در رساندن پیام آن صحنه های جنگ به مخاطبین باشند، تنها روایت ظاهری جنگ از طریق تصویر، فیلم، عکس و نوشته کافی نیست بلکه باید بخش پنهان و باطن جنگ را بیان نماییم.»
    رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در ادامه می گوید: «عصر بعد از جنگ عصر تشنگی است و باید کام تشنگان معنوی را با هنرنمایی خوب سیراب کنیم.»
    وی به حاکمیت عقل در دوران دفاع مقدس اشاره می کند و می گوید: «شهدا عاقل ترین افراد دوران خودشان بودند و به خاطر اینکه راه باقی را از راه فانی تشخیص دادند جاودانه شدند.»
    آرشیو دفاع مقدس در صدا و سیما رو به نابودی است
    رئیس بنیاد حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس که گویی حرف دل تمامی دلسوختگان جنگ تحمیلی را بازگو می کند، درباره روند فعالیت های صدا و سیما در عرصه دفاع مقدس می گوید: «صدا و سیما آن طور که باید و شاید نتوانسته در عرصه دفاع مقدس کاری انجام بدهد و بسیاری از کارها و برنامه های حوزه دفاع مقدس جایی در صدا و سیما ندارد. به طور مثال در تبلیغ جشنواره تئاتر دفاع مقدس صدا و سیما هیچ کاری انجام نداد، در حالی که توقع ما از صدا و سیما اختصاص یک شبکه به فرهنگ دفاع مقدس نیست بلکه این رسانه فراگیر می تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم دفاع هشت ساله را به مردم بشناسد.»
    میرفیصل باقرزاده ضمن اشاره به آرشیو صدا و سیما درباره دفاع مقدس یادآور می شود که آرشیو جنگ هشت ساله تحمیلی در صدا و سیما رو به نابودی است و باید کاری برای آن انجام داد.
    وی درباره عملکرد حوزه تحت مدیریتش می گوید: «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به عنوان متولی کارهایی را به صورت پراکنده انجام می دهد اما این کار به تنهایی فایده ندارد، کار ما در بنیاد حفظ آثار مانند چند قطره آب است که بلافاصله بخار می شود.»
    وی در ادامه می افزاید: «جنگ دو تصویر زیبا و زشت دارد که نباید تنها تصویر زشت آن را معرفی کنیم و نباید چهره زیبای جنگ را هم زشت معرفی کنیم، هنرمندان در معرفی فرهنگ دفاع مقدس در حوزه های مختلف نباید اغراق نمایند.»
    این مقام مسئول سپس به برنامه های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس اشاره می کند و می گوید: «در بنیاد حفظ آثار سعی کرده ایم در حوزه آموزش و پرورش متون ادبی دفاع مقدس را در کتاب های درسی بگنجانیم و در حوزه دانشگاه نیز رشته «ادبیات پایداری» را قرار دهیم.»
    مرهون هشت سال دفاع مقدس هستیم
    دکتر محمدرضا حیدری، روانشناس اجتماعی و استاد دانشگاه در تحلیل حفظ ارزش های دفاع مقدس به سرویس گزارش روز کیهان می گوید: «امروز باید با برنامه ریزی صحیح، دقیق و کارشناسی شده و با ارزیابی نقاط قوت و ضعف ابعاد فرهنگی این موضوع پیام رسان ایده آلی برای راه واهداف شهیدان و تحکیم جایگاه رزمندگان اسلام و مدافعین از حریم اسلام و میهن اسلامی در میان نسل جدید باشیم.»
    این استاد دانشگاه معتقد است که هرگونه ثبات و امنیت اجتماعی، رشد، توسعه و بالندگی امروز ایران اسلامی مدیون و مرهون رشادت های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس است، با توجه به اوضاع و احوال کنونی بر همه ما و نسل آینده واجب است نسبت به ایثارگران دفاع مقدس و تمام کسانی که به نوعی در آن دوران باشکوه دستی بر آتش داشتند ادای دین کنیم.»
    وی می گوید: «به نظر من هر کدام از ایثار، رشادت و از خودگذشتگی رزمندگان دفتری از خاطرات دفاع مقدس است و وظیفه داریم این خاطرات را به درستی و بدون تغییر و تحریف به نسل های آینده منتقل کنیم.»
    31 شهریور آغاز هفته دفاع مقدس است و این روزها یادآور رشادت های فرزندان انقلابی ملت ایران در مقابل تهاجم همه جانبه و ماهیت اسلام ستیزی استکبار غرب است.
    امروز ملت ایران وارثان خون مقدس شهیدان هستند و باید تلاش کنیم تا زنده نگهداشتن فرهنگ ایثار و شهادت و آرمان ها و اهداف دفاع مقدس را به جوانان و نوجوانان و نسل های آینده منتقل کنیم.
    دکتر حیدری می گوید: «باید به نسل سوم انقلاب که دوران جنگ تحمیلی را درک نکرده و ندیده اند بگوییم که این شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان افرادی مثل شما بودند که آمدند و جنگ را به این صورت افتخارآمیز تمام کردند، تبیین این مسئله برای نسل جدید بسیار لازم و ضروری است.»
    بسیاری از کارشناسان مسایل اجتماعی معتقدند که آگاه سازی نسل جوان از دستاوردها و ارزش های دفاع مقدس می تواند کشور را در برابر هرگونه تهدید و توطئه ای تضمین کند، چرا که الگوپذیری جوانان از رشادت های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس می تواند روح ایمان و عشق به وطن اسلامی را در وجودشان متبلور سازد و آنها را در برابر هرگونه تهاجمی اعم از نظامی یا فرهنگی مصون دارد.
    اما در کنار این مسئله، توجه به نیت راوی خاطرات جنگ تحمیلی و هدف و انگیزه او از روایت حکایت های آن ایام بسیار لازم به نظر می رسد، چون وقتی یک راوی که به قصد تغییر یا تحریف واقعیت های دفاع مقدس به تحلیل آن ایام می پردازد و اثر تصویری یا مکتوب ارایه می کند قطعاً می تواند علیه ارزش ها و اهداف عالیه رزمندگان حرکت کند، به عنوان مثال ترسیم چهره یک رزمنده که فقط به مادیات و زرق و برق دنیوی پایبند است و بر اثر یک اجبار و تصادف راهی جبهه شده به نوعی مخدوش جلوه دادن ارزش های دفاع مقدس به حساب می آید. کیهان 29/6/86

 

 

راه های ترویج حجاب کدام است؟
نویسنده: اعظم بهرامی تتماج
حجاب نماد عفت وعزت زنان واز شاخص های مهم فرهنگ دینی واز عناصر اصلی هویت ملی ماست. بی شک کرامت آدمی درگرو پایبندی به عفاف است که درپرتو آن سلامت جامعه حفظ می گردد. جامعه سالم موجب رشد و بالندگی همه انسان ها اعم از زن ومرد می شود طبیعی است آن دسته ازکسانی که خودرا صاحب قدرت وفرهنگی برتر می دانندتمام تلاش خودرا به کار می گیرند تاجهان رابه کیفیت مطلوب وماندگار مورد نظر خود برسانندواز همه ابزارها استفاده می کنند تافرهنگ بی بندوباری رواج نیابد.
    حجاب پرچم اسلام و درحقیقت لباس عقل عملی زنان مسلمان است، پس در راستای نهادینه سازی فرهنگ حجاب وعفاف دربین آنها باید به موارد ذیل توجه کرد:
    1- آموزش حجاب درمدارس:
    مدارس مرکز تعلیم وتربیت وتزکیه اند. آموزش عملی احکام دینی ، بخشی از وظایف معلم و دانش آموز را تشکیل می دهد، توصیه بدون تعلیم وتربیت، پوشش دینی را به دستور خشک وتحمیلی مبدل می سازد ، ولی توصیه همراه بامعرفت ، پذیرش آن را آسان می کند.
    معرفت، حجاب ،ضامن اجرا ودوام آن است.
    آنگاه که پوشش دینی درمحیط های اجتماعی و پس ازپایان تحصیلات به شکل فرهنگ پذیرفته شده درآید رسمیت عملی پیدامی کند.
    2- تشویق:
    این اصل درتربیت آدمی کاربردهای فراوانی دارد. ماهیت تشویق ها متفاوت است ومی تواندبار عاطفی ، مالی ، تشریفاتی ، شغلی ،سیاسی ،عملی وامثال آن داشته باشدکه در ترویج فرهنگ حجاب مورد استفاده قرار خواهدگرفت .
    اگرفردی نیازمندنوعی تشویق نباشد، باید ازنوعی دیگر بهره گیریم ، احترام لازم و محسوس مردم به بانوان باحیا وباحجاب جامعه سبب ترویج فرهنگ حجاب خواهد شد. همان طور که برخورد منفی با زنان بی حجاب عاملی بازدارنده به حساب آید با این شرط که حدواندازه آ ن راباید رعایت کرد تا به لجاجت نینجامد.
    3- فعالیت قوای سه گانه:
    تصویب قوانین جامع ودقیق دراین زمینه درمجلس شورای اسلامی وعمل کردن بدون تساهل وتسامح قوه قضائیه به قوانین یادشده سبب می شود فرهنگ حجاب ترویج یابد قوه قضائیه سهمی مهم در حفظ سلامت جامعه دارد و اوضاع اخلاقی جامعه ، گویای این دستگاه است. نظارت جدی ودلسوزانه مسئولان دولتی بر محیط های تحت نظارت آنها نیز ازجمله عوامل ترویج وپیشگیری ازبدحجابی درادارات دولتی است.
    4- معرفی پوشش های متناسب:
    یکی دیگر از عوامل فهم وتعریف درست ازپوشش متناسب با سن وشرایط کاری بانوان است .الگویی که بارعایت معیارهای شرعی، آزادی عمل بیشتری را برای زنان مسلمان فراهم آ ورد، افزون براین با معرفی الگوهای متنوع پوششی می توان تاحدود زیادی به نیازهای بانوان پاسخ داد.
    5- نظارت بررسانه های جمعی:
    رسانه ها بویژه صدا وسیما درساختار فرهنگ اجتماعی مردم نقش مهمی دارند ومی توان بانوع برنامه های خودجامعه رابه فساد یا صلاح بکشانند. شرط پوشش دینی درتهیه وخرید فیلم وبرنامه ها ضرورتی انکارناپذیر است حتی نمایش دختر بچه ها باوضع نامتناسب از سیمای جمهوری اسلامی،بدآموزی فرهنگی دارد.
    منابع :
    1- مروارید عفاف ، سید حسین اسحاقی
    2- حقوق زن در اسلام ، شهید سید مرتضی مطهری   رسالت 29/6/86

 

 

تصویربرداری سریال تلویزیونی گلستان درآتش به پایان رسید
وحیدخوش خبر، تدوین این فیلم را انجام می دهد تا درهفته دفاع مقدس ازشبکه دوم سیما پخش شود .
    فیلم تهیه شده در شبکه دو سیما - گروه فرهنگی اجتماعی - می باشد.
    تصویربرداری این برنامه در 26 قسمت 45 دقیقه ای با موضوع دفاع مقدس در شهرک سینمایی دفاع مقدس به پایان رسیده است و این برنامه قرار است ، در هفته دفاع مقدس ازشبکه دوم سیما پخش شود.
    فیلم سعی دارد با ساختار وبیان تصویری منحصر به فرد که حتی شبیه آن نیز در موضوع دفاع مقدس تجربه نشده است به این حادثه بپردازد. این برنامه به صورت ترکیبی حوادث وخاطرات دفاع مقدس را درقالب حکایات عرفان اسلامی به تصویر کشیده است؛ روایت، حکایت ها توسط یک راوی بازیگر درفضای جبهه وجنگ اجرا می شود وتوسط شهرام عبدلی وامیدآهنگر به صورت نمایشی تصویر می شود.
    از آیتم های دیگر این برنامه مصاحبه با دلاوران سپاه و بسیج وخانواده شهدا می باشد.
    لایه درونی این برنامه بر محور عرفان اسلامی که وجه گمگشتگی درجستجوی یارحقیقی وفراق دستیابی به آرمان شهر دراین سرای ماتم زده مادی می باشد . از این نمونه می توان آثار شعرایی چون سعدی ،حافظ ومولانا را مثال زد. رسالت 29/6/86

 

 

4میلیارد تومان برای سینمای ایران
با نمایش
۳۷ فیلم ایرانی و خارجی در اکران نیمه نخست سال ،۸۶ گیشه سینمای ایران رقم بالای ۴ میلیاردتومان را در نیمه نخست امسال تجربه کرد. ایران 29/6/86

 

 

آثار ایرانی به جشنواره آسیا پاسفیک معرفی شدند
 در این جشنواره فیلم های خون بازی، اتوبوس شب، به همین سادگی، پاداش سکوت، آن سه و پابرهنه در بهشت در بخش فیلم های بلند، فیلم قفل ساز در بخش فیلم های کودکان و فیلم سرزمین گمشده در بخش فیلم های مستند به نمایندگی از سینمای ایران معرفی شدند.
    بنابراین گزارش، نخستین دوره جایزه سینمای آسیا- پاسفیک که با ابتکار عمل اتحادیه تهیه کنندگان سینما استرالیا و با حمایت و حضور یونسکو و فیاپف شکل گرفته، در مراسمی در روز
۲۲ آبان ماه سال جاری در بریسبان استرالیا برگزار خواهد شد. همچنین یک هیأت داوری بین المللی نیز نامزدهای اعلام شده را مورد بررسی و در مراسم اعطای جایزه در روز ۲۲ آبان فیلم های منتخب را اعلام خواهند کرد که مجید مجیدی فیلمساز ایرانی نیز یکی از اعضای این هیأت داوری خواهد بود. گفتنی است کمیته برگزاری اولین دوره جایزه آسیا- پاسفیک این جایزه را در جشنواره فیلم کن در اردیبهشت ماه گذشته اعلام رسمی و از سازمان های سینمایی عضو فیاپف در کشورهای مختلف منطقه درخواست معرفی ۴ فیلم بلند از هر کشور را کرد. این جایزه در ۹ رشته بهترین فیلم سینمایی، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه نویس، بهترین فیلمبردار، بهترین بازیگر مرد و زن، بهترین فیلم کودک، بهترین فیلم انیمیشن و بهترین فیلم مستند اعطا شده و ۲ سازمان یونسکو و فیاپف نیز ۲ جایزه یک عمر دستاوردهای سینمایی را به ۲ تن از سینماگران برجسته منطقه آسیا و پاسفیک اعطا خواهند کرد. ایران 29/6/86

 

ایستوود از کارگردانان تازه کار دستگیری می کند
گروه فرهنگ و هنر- فیلمساز با استعداد هالیوود «پل هاگیس» ساخت جدید ترین فیلم خود «دردره الا» رامدیون کمک کلینت ایستوود می داند.
    به گزارش سایت یوپی نیوز هاگیس که سابقاً در سه فیلم «عزیز میلیون دلاری»، «پرچم های پدرانمان» و «نامه هایی از دیووجیما» که هر سه ساخته ایستوود بودند با این کارگردان بزرگ آمریکایی همکاری کرده بود در مصاحبه ای از ساخته شدن جدید ترین فیلمش بدون کمک ایستوود به عنوان امری محال یاد کرد و گفت «من به ایستوود بریده ای از یک مقاله مجله که الهام بخش من برای ساختن این فیلم بود را فرستادم و او خیلی کمکم کرد. او از سوژه فیلمم استقبال کرد و در ساخت آن به من کمک کرد.»
    وی در ادامه افزود:او باعث شد که فیلم من توسط کمپانی برادران وارنر ساخته شود. در سال
۲۰۰۴ که دنبال تهیه کننده ای برای این فیلم می گشتم هیچ کس حاضر نمی شد آن را بسازد چون به نظرشان این یک ریسک بزرگ بود. فیلمنامه نویس برنده اسکار «تصادف» در پایان با تأکید بر این که فیلم «در دره الا» بدون حمایت ایستوود ساخته
    نمی شد، گفت: «در همان روزهای سال
۲۰۰۴ که دنبال سرمایه گذاری برای این فیلم می گشتم جورج بوش هنوز ۸۰ درصد آرای مثبت در رابطه با جنگ عراق را با خود داشت، در نتیجه هیچ کس نمی خواست حتی به این موضوع فکر کند که زندگی برای سربازان آمریکایی که از عراق باز می گردند چگونه است.»
    گفتنی است «در دره الا» به کارگردانی و فیلمنامه نویسی پل هاگیس درباره سربازی است که پس از بازگشت از جنگ عراق مفقود می شود و والدین او در تلاش برای یافتن پسرشان با یک معمای جنایی مواجه می شوند. این فیلم که در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد شانس خوبی برای راه یافتن به اسکار امسال دارد و بیست و یکم سپتامبر در آمریکا به اکران عمومی گذاشته خواهد شد. ایران 29/6/86